3. De gemeente en de openbare gezondheidszorg
Het gemeentelijke gezondheidsbeleid staat niet op zichzelf. Het wordt mede gevormd door
wettelijke en lokale kaders. We noemen hier kort de belangrijkste die op het lokale
gezondheidsbeleid van invloed zijn.
3.1. De Wet Publieke Gezondheid (WPG).
Sinds 1 december 2008 is de Wet Publieke Gezondheid (WPG) van kracht. In deze Wet zijn
de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid (WCPV), de Infectieziektewet en de
Quarantainewet samengevoegd.
De aanleiding tot deze Wetswijziging is:
- de mogelijke mondiale dreiging van infectieziektecrises, waardoor er de noodzaak is tot een
bredere verdeling van de verantwoordelijk- en bevoegdheden; en
- de relatie met de Wet Rampen en Zware Ongevallen en de Wet Veiligheidsrisico's.
Vanuit de voormalige WCPV zijn de meeste artikelen in de WPG overgenomen.
Wijzigingen die wel in de WPG zijn aangebracht betreffen:
de digitale gegevensopslag: Het Elektronisch Kinddossier wordt verplicht in het kader
van de jeugdgezondheidszorg.
de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg; Deze kan ook aan andere organisaties dan
de GGD worden opgedragen
taken en bevoegdheden uit de WCPVveel taken/bevoegdheden vanuit de voormalige
WCPV zijn van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en wethouders
overgegaan
de ouderengezondheidszorg: burgemeester en wethouders zijn ook verantwoordelijk
gesteld voor de ouderengezondheidszorg
Ouderengezondheidszorg
De Tweede Kamer heeft, in artikel 5a, via amendement in de WPG opgenomen dat de
gemeente preventieve maatregelen dient te organiseren met het oog op de gezondheid van de
inwoners van 65 jaar en ouder. De Minister van VWS studeert op dit moment echter nog op
een invoeringsbesluit om gemeenten daarvoor de nodige vrijheid te geven en met behulp van
de WMO en de GGD tot eigen maatvoering te komen. De VNG die hierbij als pleitbezorger
voor de gemeenten optreedt draagt er zorg voor dat waar daarbij sprake van nieuw beleid is,
dit alleen van de grond kan komen als hier ook Rijksgelden tegenover staan.
Een consultatiebureau voor ouderen, waarin in het kader van voomoemd amendement even
sprake was, hoeft nu niet meer naar analogie van de jeugdgezondheidszorg door de
gemeenten te worden opgezet. De gemeenten krijgen hierin nu de nodige vrijheid.
De GGD-Fryslan
De meeste wettelijke taken die uit de WPG voortvloeien voor wat betreft de collectieve
preventie en de infectieziektebestrijding laat onze gemeente uitvoeren door de GGD-Fryslan.
De GGD is op basis van een gemeenschappelijke regeling de gemeentelijke
gezondheidsdienst voor de 31 Friese gemeenten. Hiermee wordt voldaan aan artikel 14 van de
WPG, dat het college van burgemeester en wethouders de zorg voor de instelling en
instandhouding van een gemeentelijke gezondheidsdienst heeft.
De belangrijkste taken die de GGD-Fryslan uitvoert voor de gemeente Leeuwarderadeel zijn
5