voor een ouderenwerker voor 32 uren (24 uren structured en 8 uren tijdelijk) per week voor
met name voorlichtings- en preventieactiviteiten.
In de tweede helft van 2004 zal deze functie- ureninvulling worden geevalueerd en zal de
Introductie van een ouderenadviseur, zoals voornoemd, per 1 januari 2005 in onze gemeente
worden besproken.
In het verlengde van het WMO-loket staat ook de (nieuwe) functie van de ouderenadviseur
van de Stichting "Welzijn Middelsee'. De ouderenadviseur kan als een belangrijke partner
van het brede WMO-loket worden gezien. Ouderenwerker en WMO-loket dienen, waar
mogelijk, complementair aan elkaar te werken. Deze samenwerking zal de komende tijd,
samen met de Stichting "Welzijn Middelsee" concreet vorm en inhoud moeten krijgen.
3. Wonen, zors en welzijn.
Het aanbod op het terrein van zorg, wonen en welzijn behoort goed aan te sluiten op de
behoeften. Dit betekent onder anderen dat er rekening gehouden moet worden met een
veranderende bevolkingsopbouw, namelijk een toename van het aantal ouderen en
chronisch zieken.
Een deel van de burgers heeft chronische gezondheidsproblemen, is gehandicapt of
wordt geconfronteerd met ouderdomsproblemen waardoor het dagelijks functioneren
wordt belemmerd. Ook neemt de druk op voorzieningen in de sfeer van zorg, wonen en
welzijn voor met name ouderen toe. Mede als gevolg van een complexer wordende
samenleving, het moeilijker toegang krijgen tot allerlei voorzieningen en onbekendheid
met van alles zal er ook in onze gemeente vraag naar meer persoonsgerichte
begeleiding van ouderen zijn.
Wonen, zorg en welzijn is een logisch onderdeel van de WMO en daarmee ook het WMO-
loket. Aan de hierbij genoemde zaken zal binnen het brede WMO-loket de nodige aandacht
(moeten) worden geschonken.
4. Zorsnetwerk.
In verschillende gemeenten kent men een soort netwerk waarbinnen gezinnen en
individuen met meervoudige problematiek worden besproken en waarbij onderling
afspraken over de gewenste hulpverlening worden gemaakt.
Ook in onze gemeente komen (gezins)situaties met meervoudige problematiek voor die
steeds weer de aandacht vragen en soms over last veroorzaken. Het gaat daarbij om
situaties waarbij sprake is van langdurige problematiek waar meerdere instanties bij
betrokken zijn, zoals huisartsen, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening,
jeugdhulpverlening, verslavingszorg en GGZ.
Het lijkt wenselijk de mogelijkheden voor een dergelijk netwerk voor ook de gemeente
Leeuwarderadeel te onderzoeken. Via de Toegang tot de Brede Jeugdzorg wordt wel een
deel van de probleemgezinnen bereikt maar er is vaak onvoldoende tijd beschikbaar om
langdurig en sturend hulp te verlenen.
Het beoogde zorgnetwerk is een onderdeel van het thans in ontwikkeling zijnde Centrum voor
Jeugd en Gezin geworden. Het streven is om, samen met de drie andere Middelseegemeenten,
in 2010 tot een gemeentelijk CJG te komen
Verder wordt dit uitvoeringsplan invulling gegeven met het op 5 maart 2007 van start gegane
Sociaal Team Middelsee. Dit team richt zich op het bedenken en organiseren van adequate
hulp aan mensen met meervoudige problemen. Mensen die b.v. een combinatie van fmanciele
problemen, psychische/psychiatrische klachten en verslaving hebben. Vaak dreigt hierdoor
16