voor een ouderenwerker voor 32 uren (24 uren structured en 8 uren tijdelijk) per week voor met name voorlichtings- en preventieactiviteiten. In de tweede helft van 2004 zal deze functie- ureninvulling worden geevalueerd en zal de Introductie van een ouderenadviseur, zoals voornoemd, per 1 januari 2005 in onze gemeente worden besproken. In het verlengde van het WMO-loket staat ook de (nieuwe) functie van de ouderenadviseur van de Stichting "Welzijn Middelsee'. De ouderenadviseur kan als een belangrijke partner van het brede WMO-loket worden gezien. Ouderenwerker en WMO-loket dienen, waar mogelijk, complementair aan elkaar te werken. Deze samenwerking zal de komende tijd, samen met de Stichting "Welzijn Middelsee" concreet vorm en inhoud moeten krijgen. 3. Wonen, zors en welzijn. Het aanbod op het terrein van zorg, wonen en welzijn behoort goed aan te sluiten op de behoeften. Dit betekent onder anderen dat er rekening gehouden moet worden met een veranderende bevolkingsopbouw, namelijk een toename van het aantal ouderen en chronisch zieken. Een deel van de burgers heeft chronische gezondheidsproblemen, is gehandicapt of wordt geconfronteerd met ouderdomsproblemen waardoor het dagelijks functioneren wordt belemmerd. Ook neemt de druk op voorzieningen in de sfeer van zorg, wonen en welzijn voor met name ouderen toe. Mede als gevolg van een complexer wordende samenleving, het moeilijker toegang krijgen tot allerlei voorzieningen en onbekendheid met van alles zal er ook in onze gemeente vraag naar meer persoonsgerichte begeleiding van ouderen zijn. Wonen, zorg en welzijn is een logisch onderdeel van de WMO en daarmee ook het WMO- loket. Aan de hierbij genoemde zaken zal binnen het brede WMO-loket de nodige aandacht (moeten) worden geschonken. 4. Zorsnetwerk. In verschillende gemeenten kent men een soort netwerk waarbinnen gezinnen en individuen met meervoudige problematiek worden besproken en waarbij onderling afspraken over de gewenste hulpverlening worden gemaakt. Ook in onze gemeente komen (gezins)situaties met meervoudige problematiek voor die steeds weer de aandacht vragen en soms over last veroorzaken. Het gaat daarbij om situaties waarbij sprake is van langdurige problematiek waar meerdere instanties bij betrokken zijn, zoals huisartsen, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening, jeugdhulpverlening, verslavingszorg en GGZ. Het lijkt wenselijk de mogelijkheden voor een dergelijk netwerk voor ook de gemeente Leeuwarderadeel te onderzoeken. Via de Toegang tot de Brede Jeugdzorg wordt wel een deel van de probleemgezinnen bereikt maar er is vaak onvoldoende tijd beschikbaar om langdurig en sturend hulp te verlenen. Het beoogde zorgnetwerk is een onderdeel van het thans in ontwikkeling zijnde Centrum voor Jeugd en Gezin geworden. Het streven is om, samen met de drie andere Middelseegemeenten, in 2010 tot een gemeentelijk CJG te komen Verder wordt dit uitvoeringsplan invulling gegeven met het op 5 maart 2007 van start gegane Sociaal Team Middelsee. Dit team richt zich op het bedenken en organiseren van adequate hulp aan mensen met meervoudige problemen. Mensen die b.v. een combinatie van fmanciele problemen, psychische/psychiatrische klachten en verslaving hebben. Vaak dreigt hierdoor 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 90