Beleidsvoornemen 5 Onderzoek doen naar de wijze waarop de groep ouderen met lichamelijke, psychische en/of psychosociale klachten ook in de toekomst het beste kan worden ondersteund/begeleid. Dit met als doel aandacht voor de preventie van gezondheidsproblemen bij ouderen. Een mogelijke optie hierbij zou een zgn. 'Consultatiebureau voor ouderen' kunnen zijn. 9.7. Signaleren en stimuieren van een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen Overdracbt kinderen peuterspeelzalen/kinderopvang naar het basisonderwijs Een van de aspecten van het verder professionaliseren van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang is het realiseren van een vloeiende doorgaande lijn tussen deze beide voorzieningen en de basisschool. Door middel van vroegsignalering wordt er naar gestreefd kinderen een goede start te geven. Hiermee kunnen, door zo vroeg mogelijk en zo dichtbij als mogelijk hulp en ondersteuning te bieden bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen, (gezondheids)problemen op latere leeftijd mogelijk worden voorkomen. Essentieel hierbij is een goede van informatie tussen het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang en het basisonderwijs. Op dit moment wordt hieraan in onze gemeente door de hierbij betrokken partijen al een goede invulling gegeven. Er is regelmatig overleg. Toch is het streven om hieraan door middel van het project "Elarmonie in Middelsee" nog een verdere impulsverbetering te geven. Een positieve ontwikkeling. Een heldere en duidelijke doorgaande ontwikkelingslijn tussen de voor- en de vroegschoolse periode van kinderen is immers ook een belangrijk onderdeel van het beoogde Centrum voor Jeugd en Gezin en het verlengde daarvan ook voor het gemeentelijke gezondheidsbeleid. Voor een verder beeld van "Harmonie in Middelsee" verwijzen wij u hierbij kortheidshalve gaame naar de door de Stichting "Welzijn Middelsee' opgestelde projectbeschrijving. Overdracht leerlingen basisonderwijs naar het voortgezet onderwiis Eenzelfde lijn als hiervoor genoemd zou er ook bij de overgang van kinderen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs moeten zijn. Dit ligt echter wat complexer. Is bij het basisonderwijs, in de basis, sprake van alleen lokale partijen, bij het voortgezet onderwijs gaat het om partijen aan een zijde (de scholen voor het voortgezet onderwijs) uit meerdere gemeenten. De kinderen uit onze gemeente gaan voor het voortgezet onderwijs naar scholen in Leeuwarden en Sint Annaparochie en mogelijk in beperkte mate ook nog naar Ferwert. Onze gemeente beschikt niet over scholen voor voortgezet onderwijs. Op dit moment is er geen helder beeld van of er in deze sprake van een doorgaande lijn (of mogelijk meerdere doorgaande lijnen) is, en zo ja, hoe deze dan is (zijn) geregeld. Mogelijk liggen er wel lijnen, maar dan zijn deze niet (geheel) in beeld. Het lijkt daarom wenselijk hier de komende tijd (mede ook in het kader van het CJG) de nodige duidelijkheid over te krijgen. Wat is er, en kan dit beter Beleidsvoornemen 6 1Het (blij ven) stimuieren van een goede overdracht en overgang van kinderen van 0 t/m 13 jaar tussen de kinderopvang, het peuterspeelzaalwerk en het basisonderwijs, zodat zo vroeg mogelijk problemen gesignaleerd worden ter bevordering van een doorlopende lijn. Het project "Harmonie in Middelsee" kan hierbij een belangrijke (ondersteunende) rol vervullen. 2. Het onderzoeken van de mogelijkheden om ook bij de overgang van kinderen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs een gelijksoortige doorgaande lijn te realiseren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 96