- Rechtmatig inkopen. Een professionele inkoopfunctie adviseert budgethouders over de
meest geeigende procedures en helpt bij het correct afwikkelen.
- Continui'teit in advisering. Er kan op ieder moment worden beschikt over een
inkoopfunctie van niveau.
Innovatief kunnen en durven aanbesteden (professionaliteit). De professionele
inkoopfunctie weet hoe een opdracht gespecificeerd moet worden, hoe het beste een
marktpartij te selecteren en hen uit te dagen de beste kwaliteit te leveren.
- Beschikken over een up-to-date kenniscentrum (kwaliteit). Een professionele
inkoopfunctie maakt gebruik van de kennis van budgethouders en materiedeskundigen
over de markt en de materie.
Professionaliteit vergroten.
Personeel en Organisatie
Aanbevolen modelmatrixmodel met loketfunctie in de eigen gemeente (P&O),
salarisadministratie matrixmodel
Meerwaarden:
- Kwaliteitsverbetering, specialisatie en kennisdeling: verhoging kwaliteit van de
producten, adviezen en werkzaamheden.
Verminderen van kwetsbaarheid en verbeteren van continui'teit: veel eenpersoons
functies maken dat bij het uitvallen van de betreffende medewerker de organisatie
direct in de problemen komt.
Organisatieontwikkeling: door een andere organisatie van het gehele P&O gebeuren
komt er op termijn meer ruimte voor organisatorische zaken. De praktijk is nu dat de
beschikbare tijd bijna volledig wordt ingezet voor de personele taken.
- Beleidsontwikkeling: door het bedienen van een grotere groep medewerkers ligt
beleidsontwikkeling meer voor de hand dan bij een kleinere groep. Bovendien kunnen
beleidsinstrumenten doelmatiger worden ingezet.
- Efficiencyverbetering: door efficiency ontstaan schaalvoordelen en concentratie
vereenvoudigt het delen van informatie en middelen.
- Kostenbesparing: bij het inkopen van producten en diensten bij exteme leveranciers,
door het minder inhuren van deskundigen, door werkzaamheden in een keer voor alle
vier de gemeenten uit te voeren.
Belastingen
PM.
7.2 Bevindingen t.a.v. meerwaarde samenwerking algemeen
De taakvelden waarvoor onze colleges van B&W bestuursopdrachten hebben geformuleerd,
zijn sterk in beweging. Dat geldt voor de taakvelden in specifiek de context van Middelsee en
voor deze taakvelden in het algemeen. Samenvattend komt het erop neer, dat zowel bij de
taakvelden in de beleidssfeer (Sportbeleid, Openbare orde Veiligheid en Onderwijs
Jeugdbeleid), als bij ondersteunende taakvelden (Juridische Zaken, P&O, Communicatie,
Control, Inkoop) het steeds moeilijker wordt om als relatief kleine gemeenten te voldoen aan
wettelijke normen en kwaliteitseisen. Meerwaarde van de samenwerking op de taakvelden is,
kort en bondig, vooral nodig om in de toekomst aan die wettelijke normen en kwaliteitseisen
te kunnen blijven voldoen als zelfstandige gemeente.
Er is in de vier gemeenten een spanningsveld dat risico's met zich meebrengt. Los van de
voordelen die bundeling heeft om redenen van efficiency en -op termijn- kostenreductie, staat
een volwaardige uitvoering van taken her en der op de tocht. Dat ligt niet aan de medewerkers
die momenteel die taken uitvoeren. Er komt simpelweg teveel op hen af, waardoor risico's
11