ontstaan. Veel medewerkers vervullen deeltaken, waardoor versnippering aan de orde is. Dat leidt aan de ene kant soms tot het niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen (bijvoorbeeld de rechtmatigheid- en doelmatigheidonderzoeken ex 213'' Gemeentewet) en leidt aan de andere kant tot het onvoldoende kunnen bijhouden van net vakgebied, waardoor professionele ontwikkeling van de uitvoering in het gedrang kan komen. Dit impliceert dat de gemeentelijke organisaties op dit moment te kwetsbaar zijn. Wij gaan hieronder kort in op deze aspecten. 7.2.1 Beleidsmatige taakvelden De wetgeving op de beleidsgebieden waarop wij de samenwerking gestalte willen geven, is sterk in beweging. Juist hier is meerwaarde van de Middelsee samenwerking nadrukkelijk aan de orde, zoals ook blijkt uit de implementatieplannen. Ontwikkelingen, vaak met publicitaire aspecten en met bestuurlijke risico's, volgen elkaar in snel tempo op. Dat geldt met name voor de domeinen Onderwijs, Jeugdbeleid en Openbare Orde en Veiligheid. We gaan ervan uit dat u globaal met de verschillende zaken die op deze terreinen spelen, bekend bent. Naast de risico's die er politiek/bestuurlijk zijn op deze beleidsgebieden, speelt de tendens naar integraliteit een rol. Er ligt een nadrukkelijke wens van maatschappij en Rijksoverheid tot meer integraal opereren vanuit de lokale overheid, waarbij de gemeente regie voert op het beleid en ketenpartners aanstuurt. WMO en Jeugdbeleid (CJG) zijn daar voorbeelden van. Samenwerking met derden, andere overheden en maatschappelijke partners zijn steeds meer aan de orde. Het begrip 'regiegemeente' krijgt steeds meer betekenis. Maar hoe is dat volwaardig en gedegen te volbrengen met de minimale capaciteit die nu in de afzonderlijke Middelsee gemeenten realiteit is? Het gevaar bestaat dat nieuwe ontwikkelingen en de stroom aan nieuwe wet- en regelgeving niet of nauwelijks kunnen worden opgepakt waardoor het beleidsveld als het ware braak komt te liggen, met alle gevolgen van dien. De vier Middelsee gemeenten zijn kwetsbaar in organisatorisch opzicht, en als rode draad komt in alle implementatieplannen terug dat de meerwaarde van samenwerking vooral is gelegen in het verminderen van die kwetsbaarheid. 7.2.2 Ondersteunende taakvelden Op de meer ondersteunende taakvelden is meerwaarde door bundeling van kennis, ervaring en menskracht een logische uitkomst. Kennis op deze vakgebieden is soms zwak gestructureerd door de schaalgrootte van de afzonderlijke gemeenten. Het heeft zodoende meerwaarde om samenwerking meer gestructureerd en meer gestandaardiseerd te ontwikkelen om kennisdeling te faciliteren, te kunnen specialiseren en betere producten te kunnen leveren. Professionele doelen zijn daarbij: - Van aanbod- naar vraaggestuurd: vragen van bestuurders en management staan centraal. Van korte naar lange termijn: advisering vindt niet plaats op ad hoc basis, maar anticipeert op ontwikkelingen en voorziet de gevolgen voor de gemeentelijke organisatie. Van uniformiteit naar differentiatie: het productenpakket wordt breder, gebieden waar nu binnen de afzonderlijke gemeenten weinig vakontwikkeling in is, krijgen bij samenwerking de aandacht die ze in deze tijd verdienen. - Van gesloten naar transparant: de dienstverleningsovereenkomsten12 maken expliciet wat er gebeurt en wat er moet gebeuren op het gebied van ondersteuning. Tevens wordt in de samenwerking het onderscheid tussen de verschillende dimensies van ondersteuning aan de beleidsgebieden, het primaire proces, explicieter. Er zijn voor een professionele ondersteuning grofweg vier dimensies te onderscheiden: 12 De per taakveld te leveren prestaties worden gespecificeerd in dienstverleningsovereenkomsten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 19