ontstaan. Veel medewerkers vervullen deeltaken, waardoor versnippering aan de orde is. Dat
leidt aan de ene kant soms tot het niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen
(bijvoorbeeld de rechtmatigheid- en doelmatigheidonderzoeken ex 213'' Gemeentewet) en
leidt aan de andere kant tot het onvoldoende kunnen bijhouden van net vakgebied, waardoor
professionele ontwikkeling van de uitvoering in het gedrang kan komen. Dit impliceert dat de
gemeentelijke organisaties op dit moment te kwetsbaar zijn.
Wij gaan hieronder kort in op deze aspecten.
7.2.1 Beleidsmatige taakvelden
De wetgeving op de beleidsgebieden waarop wij de samenwerking gestalte willen geven, is
sterk in beweging. Juist hier is meerwaarde van de Middelsee samenwerking nadrukkelijk aan
de orde, zoals ook blijkt uit de implementatieplannen. Ontwikkelingen, vaak met publicitaire
aspecten en met bestuurlijke risico's, volgen elkaar in snel tempo op. Dat geldt met name voor
de domeinen Onderwijs, Jeugdbeleid en Openbare Orde en Veiligheid. We gaan ervan uit dat
u globaal met de verschillende zaken die op deze terreinen spelen, bekend bent.
Naast de risico's die er politiek/bestuurlijk zijn op deze beleidsgebieden, speelt de tendens
naar integraliteit een rol. Er ligt een nadrukkelijke wens van maatschappij en Rijksoverheid
tot meer integraal opereren vanuit de lokale overheid, waarbij de gemeente regie voert op het
beleid en ketenpartners aanstuurt. WMO en Jeugdbeleid (CJG) zijn daar voorbeelden van.
Samenwerking met derden, andere overheden en maatschappelijke partners zijn steeds meer
aan de orde. Het begrip 'regiegemeente' krijgt steeds meer betekenis. Maar hoe is dat
volwaardig en gedegen te volbrengen met de minimale capaciteit die nu in de afzonderlijke
Middelsee gemeenten realiteit is? Het gevaar bestaat dat nieuwe ontwikkelingen en de stroom
aan nieuwe wet- en regelgeving niet of nauwelijks kunnen worden opgepakt waardoor het
beleidsveld als het ware braak komt te liggen, met alle gevolgen van dien. De vier Middelsee
gemeenten zijn kwetsbaar in organisatorisch opzicht, en als rode draad komt in alle
implementatieplannen terug dat de meerwaarde van samenwerking vooral is gelegen in het
verminderen van die kwetsbaarheid.
7.2.2 Ondersteunende taakvelden
Op de meer ondersteunende taakvelden is meerwaarde door bundeling van kennis, ervaring en
menskracht een logische uitkomst. Kennis op deze vakgebieden is soms zwak gestructureerd
door de schaalgrootte van de afzonderlijke gemeenten. Het heeft zodoende meerwaarde om
samenwerking meer gestructureerd en meer gestandaardiseerd te ontwikkelen om
kennisdeling te faciliteren, te kunnen specialiseren en betere producten te kunnen leveren.
Professionele doelen zijn daarbij:
- Van aanbod- naar vraaggestuurd: vragen van bestuurders en management staan centraal.
Van korte naar lange termijn: advisering vindt niet plaats op ad hoc basis, maar anticipeert
op ontwikkelingen en voorziet de gevolgen voor de gemeentelijke organisatie.
Van uniformiteit naar differentiatie: het productenpakket wordt breder, gebieden waar nu
binnen de afzonderlijke gemeenten weinig vakontwikkeling in is, krijgen bij
samenwerking de aandacht die ze in deze tijd verdienen.
- Van gesloten naar transparant: de dienstverleningsovereenkomsten12 maken expliciet wat
er gebeurt en wat er moet gebeuren op het gebied van ondersteuning.
Tevens wordt in de samenwerking het onderscheid tussen de verschillende dimensies van
ondersteuning aan de beleidsgebieden, het primaire proces, explicieter. Er zijn voor een
professionele ondersteuning grofweg vier dimensies te onderscheiden:
12 De per taakveld te leveren prestaties worden gespecificeerd in dienstverleningsovereenkomsten.