Capaciteit
Capaciteit leveren voor uitvoering werkzaamheden; medewerkers elders in de organisatie
voeren werkzaamheden niet zelf uit.
Soort werk: ondersteunen, helpen met uitwerken, voorlichten, uitc.^gen.
- Expertise
Medewerkers beschikken niet over knowhow; organisatieonderdeel niet bereid of in staat
te investeren in staande capaciteit op het vakgebied.
Soort werk: vraagbaak zijn, inhoudelijk input leveren, kennis verzamelen en overdragen,
specifiek onderdeel uitvoeren, nieuwe wetgeving implementeren.
- Legitimering
Adviseur moet 'extra waarheid' geven aan reeds genomen beslissing, zekerheid
geven.Soort werk: analyse uitvoeren, notitie opstellen, overzicht geven van recente
ontwikkelingen, staven van waamemingen van leiding, toetsen aan criteria,
risicobeoordelingen.
- Anticipatie
Adviseur moet voorspelbaarheid vergroten, complexiteit reduceren, variabelen
verminderen.
Soort werk: (regelmatig) verkennend onderzoek uitvoeren, visie op nieuwe
ontwikkelingen, managementsessies en kennisworkshops organiseren.
Capaciteit vergt meer personele inzet dan legitimering en/of anticipatie. Anticipatie en
legitimatie vergen tevens een andere positie in de werkprocessen. Voorin het proces zitten is
dan van wezenlijk belang en niet dat de ondersteuner er op het laatst ook nog even naar moet
kijken. Dit vergt voor de manier van werken een pro-actieve instelling. Dit is nu in de
afzonderlijke gemeenten nog een groeiproces.
In de Middelsee Gemeenten wordt met versterking van de samenwerking een keuze mogelijk.
Nu is het overgrote deel van het werk van de ondersteuners in de vier verschillende Middelsee
gemeenten noodgedwongen gericht op capaciteit en deels op expertise. Aan anticipatie en
legitimatie komt men weinig toe. Op het moment dat ondersteuners vooraan in het proces
zitten en indien processen maar op een plek hoeven te worden gedaan is veel, zelfs heel veel
winst te behalen.
8. Financiele kaders
De hiervoor beschreven en aanbevolen samenwerkingsmodellen brengen extra kosten met
zich mee wanneer er sprake is van een matrixmodel. Bij een netwerkmodel veronderstellen
wij geen extra kosten. De extra kosten hebben wij enerzijds onderscheiden in proceskosten,
personele en facilitate kosten en anderzijds in incidentele en structurele kosten.
Niet in de berekeningen zijn meegenomen de algemene overheadkosten bij de
matrixmodellen. We gaan er vanuit dat die kosten, bij een redelijk evenwichtige verdeling
over de verschillende gemeentehuizen tegen elkaar wegvallen. In die zin is dit afwijkend van
de systematiek die gehanteerd is bij het Handhavingsbureau Middelsee, waarbij een
overheadverrekeningssyteem is afgesproken. Wellicht wat buiten de orde van deze notitie,
maar niet onbelangrijk is de melding dat het systeem van overheadkostenverrekening bij het
Handhavingsbureau zal worden verlaten als de verdere uitrol van de matrix- en netwerk
organisaties een feit zal zijn. Op dat moment geldt voor alle samenwerkingsvormen de
systematiek, zoals die nu in deze notitie wordt voorgesteld.
Naast de proceskosten, de personele kosten en de facilitate kosten is er ook nog een
onderdeel 'formatie-uitbreiding' opgenomen. Het gaat hier om het invullen van een tekort aan