fte's, zoals dat zich gemanifesteerd heeft bij het opzetten van de implementatieplannen voor
de onderdelen Openbare Orde en Veiligheid, Inkoop en Aanbesteding en Control.
8.1 Proceskusten
Wij zijn van plan om voor drie taakvelden13 die per 2011 in het matrixmodel georganiseerd
worden, het samenwerkingsproces in de opstartfase extern te laten begeleiden. Deze
begeleiding richt zich op het organisatorische veranderingstraject: onderlinge samenwerking,
competenties, organisatieontwikkeling en (verdere) professionalisering. De kosten (per
taakveld te ramen op 5.000,- totaal derhalve 15.000,-) zullen met name in het eerste jaar
(2011) worden gemaakt.
8.2 Personele kosten
Hieronder verstaan wij reiskosten, kosten voor ontwikkelplannen, opleidingskosten en
salariskosten. Medewerkers van alle taakvelden zullen meer reiskosten gaan maken dan nu het
geval is. Vanuit de standplaats zullen zij de overige 3 locaties regelmatig bezoeken
(dienstreizen). De meerkosten ramen wij op 17.500,— Voor de taakvelden zijn
ontwikkelplannen nodig om de juiste man/vrouw op de juiste plek te krijgen i.v.m
specialisatie en om de juiste keuzes voor wat betreft opleidingen inzichtelijk te krijgen. De
kosten worden geraamd op 16.000,-) Voor (extra) opleidingskosten (geraamd op 6.000,-
-) geldt dat deze mede afhangen van vorenbedoelde ontwikkelplannen en keuzes t.a.v.
specialisatie. Voor een deel zullen opleidingskosten gedekt kunnen worden uit de reguliere
opleidingsbudgetten. Voor wat betreft de salariskosten moet de harmonisatie van
arbeidsvoorwaarden budgettair neutraal verlopen14. Aansturing gebeurt overigens vanuit de
bestaande organisatorische setting: er komt dus geen extra coordinerende of leidinggevende
laag. Eventuele frictieformatie kan in 2 a 3 jaar geheel worden weggewerkt in samenhang met
het natuurlijk verloop in de organisaties.
8.3 Facilitaire kosten (huisvesting en ICT)
Het werken in een matrixmodel betekent dat medewerkers op een locatie bij elkaar komen..
Om extra kosten te voorkomen is het uitgangspunt, dat taakvelden daar komen waar ruimte
beschikbaar is. Overigens zullen wij de huisvestingsituatie nog onderzoeken, en er op toezien
dat er geen lege plekken' in gemeentehuizen ontstaan. Voor de 2 nieuwe formatieplaatsen
fimcties (Inkoop en Control) dienen er nieuwe werkplekken gecreeerd te worden 4.600,--).
Wij vinden dat medewerkers die voor de vier gemeenten werken, uitgerust moeten worden
met een zgn. smartphone met een abonnement voor het mobiele netwerk 1.920,—), zodat
mail kan ook "onderweg en elders kan worden ontvangen en verstuurd en de agenda
continue gesynchroniseerd kan worden. Overige ICT-kosten zijn of worden meegenomen in
het project "Beter!" en zijn als zodanig financieel gedekt. Alleen voor het taakveld Juridische
zaken is het nodig om extra licenties aan te schaffen voor een adequate afhandeling van
bezwaarschriften 8.000,-) en er zullen diverse digitale formulieren aangepast moeten
worden 1.200,—).
Resumerend onderdelen 8.1,
8.2 en 8.3
2011 Inc
2011 Str
2012 Inc
2012 Str
2013 Str
13 P&O, Juridische Zaken en Openbare orde en Veiligheid
14 Voor functiewaardering geldt, dat er medio 2011 voor alle vier gemeenten hetzelfde systeem zal zijn. De
functies die in het kader van samenwerking worden aangepast, worden in deze harmonisatie meegenomen.