BIJLAGE 2
Bchorendc bij dc notitie besluitvorming versterking samenwerking Middelsec
Genrecnten.
Globale duiding netwerkmodel en matrixmodel
In de bestuursopdrachten die ten grondslag ligt aan 'versterking samenwerking Middelsee
gemeenten' hebben de colleges van B&W een voorkeur neergelegd voor de vorm van
samenwerking. Samengevat komt het erop neer, dat voor de taakvelden P&O, Inkoop,
Juridische zaken, Openbare orde en Veiligheid, Control en Belastingen het matrixmodel als
uitgangspunt genomen wordt, voor Communicatie het netwerkmodel en voor Onderwijs en
Jeugdbeleid een open opdracht om een gefundeerde keuze uit een van beide te maken.
In het voorgenomen besluit versterking samenwerking Middelsee Gemeenten die in april
2009 in uw raad behandeld is, valt over beide modellen het volgende te lezen. "Kenmerk van
het matrixmodel is dat medewerkers die hetzelfde soort werk doen vanuit een van de
gemeentehuizen werken: de uitvoering van een bepaald taakveld wordt dus geconcentreerd.
Ons bureau toezicht en handhaving is op deze leest geschoeid. Kenmerk van het
netwerkmodel is het combineren van autonomic en synergie. In essentie gaat het om
gestructureerde onderlinge afstemming en overleg. Op deze manier kan snel, direct en
effectief samengewerkt worden zonder gehinderd te worden door interne structuren. Het delen
van kennis en informatie alsmede de voortdurende ontwikkeling van de medewerker zelf staat
centraal. De te behalen doelen worden tevoren vastgelegd, en de netwerkleden zorgen zelf
voor het behalen van die doelen en rapportage aan opdrachtgevers."
In meer organisatiekundige termen zijn de kenmerken van een matrixmodel:
"Duale autoriteit", dat wil zeggen aansturing en rapportage aan taak- en lijn
leidinggevende c.q. gastheergemeente/opdrachtgemeente;
Intensieve communicatie, dus professioneel collegiaal gedrag is noodzakelijk;
Integratie, taken van verschillende organisaties of organisatieonderdelen worden
gemtegreerd;
Project georienteerd, waarbij complexe taken door teams met scherpe focus worden
uitgevoerd.
Het matrixmodel betekent concreet dat de uitvoering van het taakveld wordt geconcentreerd.
Vanuit die setting leveren medewerkers, aan de hand van dienstverleningsovereenkomsten
gedefmieerde, producten en bieden ondersteuning aan de vier afzonderlijke gemeenten.
In de projectgroepen is goed nagedacht over de mogelijke nadelen van het matrixmodel. Die
nadelen zijn in feite de spiegelbeelden van de hierboven genoemde kenmerken.
Een duale autoriteit betekent dat medewerkers in een, overigens organisatiekundig gezond,
spanningsveld tussen taak- en lijn hierarchische bevoegdheid terecht komen. Gedegen
afspraken bij de start en elkaar scherp houden op dit punt, kan problemen goed voorkomen.
Integratie betekent ook dat taken worden geclusterd en dat de organisaties en de mensen
keuzes moeten gaan maken over hun toekomstige inzet, zeker omdat er in de betrokken
gemeenten sprake is van veel dubbelfuncties. Dit proces zal niet makkelijk zijn voor
sommigen, maar is onvermijdelijk. Juist het bestaan van veel dubbelfuncties, maakt dat de
gemeenten nu kwetsbaar zijn. Daar willen we vanaf door dit samenwerkingsproces.
Laatste punt is dat de fysieke aanwezigheid op sommige gemeentehuizen niet altijd
gewaarborgd is zoals nu het geval is. Ten eerste gaat het nadrukkelijk om fysieke
aanwezigheid. Anno 2010 zijn andere vormen van aanwezigheid bijzonder makkelijk te
realiseren. Ten tweede is ook nu is door de aanstelling van veel parttimers, constante fysieke