OPINIEARJEND UNDERDIEL HAMMERSTIKKEN UT OPINIEARJEND UNDERDIEL 9. BesWt fuortsterkjen gearwiirkimg Middelseegcmeenten De hear Keuning (CDA): De ried moat syn gefoelens utsprekke oer de gearwurking yn Middelseeferban. Het CDA onderschrijft de politieke, bestuurlijke zelfstandigheid van de gemeente. Bestaand beleid en ontwikkeling van nieuw beleid moeten door de samenwerking niet in gevaar komen. Er wordt zo'n 10 tot 15 jaar vooruitgezien, waarbij men volgens het CDA wel moet vragen naar de bekende stip op de horizon. De vier gemeenten zijn door hun omvang relatief kwetsbaar. Door samenwerking kan men de bestuurskracht versterken, expertise bundelen, en efficiency en effectiviteit verhogen. In 2007 is een richtinggevend convenant afgesloten. Men wil de zelfstandigheid van de gemeenten voor de komende 10 tot 15 jaar waarborgen. Er komt veel op de gemeenten af en daardoor zijn er risico's. Veel medewerkers vervullen deeltaken en daarom is er versnippering aan de orde. Soms kan men daardoor niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen en kan men het vakgebied niet bijhouden. Dit impliceert dat de gemeentelijke organisaties kwetsbaar zijn. Daarom zijn er in de afgelopen periode implementatieplannen opgesteld. Daaruit blijkt een stuk enthousiasme. De voordelen zijn benoemd, maar ook de nadelen. Men durft de pijnpunten te benoemen. De conclusies zijn dat er een toegevoegde waarde te behalen is door de verdieping van de samenwerking. Zes van de acht projectteams opteren voor het matrixmodel als meest efficiente organisatievorm. In zo'n matrixmodel wordt het taakveld organisatorisch neergelegd bij een van de vier gemeenten. Er zijn nog behoorlijke uitdagingen zoals decentralisatie van taken, meer doen met dezelfde middelen etc. Verbreding en verdieping van de samenwerking is dus nodig. De taakvelden sport en communicatie kiezen voor het netwerkmodel. Het CDA onderschrijft de toepassing van dat model voor communicatie; het is belangrijk dat de werkplekken beschikbaar blijven in alle gemeentehuizen. Bij het taakveld sportbeleid ligt de zaak wat anders. Er zijn grote verschillen te benoemen waardoor men nu nog niet voor het matrixmodel kan kiezen. Men wil werk en uitvoering op een lijn brengen. Het CDA heefit vertrouwen in de uitwerking van de samenwerking. Het CDA is het eens met de centrale vraag of de Middelseegemeenten de taken bij de samenwerking ook werkelijk effectief, efficient en democratisch gelegitimeerd uitvoeren. Het CDA is het ermee eens dat de evaluatie extern wordt uitgevoerd. De evaluatie doet niets af aan het uitgangspunt dat het eerste tijdvak van de samenwerking tot 2014 loopt. Op basis van de evaluatie in 2012 wordt de samenwerking waar nodig bijgestuurd. Het CDA is het eens met de instelling van de lichte gemeenschappelijke regeling. De onderscheiden bevoegdheden zijn juridisch gelegitimeerd. De algemene overheadkosten bij de matrixmodellen zijn niet in de financiele berekeningen meegenomen. Het CDA heeft het vertrouwen dat die kosten bij de verschillende gemeentehuizen tegen elkaar weg zullen wegvallen. Het CDA gaat akkoord met de proceskosten van 50.000 euro en ook met de personele kosten. Het werken in een matrixmodel betekent dat medewerkers op een locatie bij elkaar komen. De taakvelden komen op de plek waar ruimte beschikbaar is. Er is gelukkig een toezegging dat er geen lege werkplekken in de gemeentehuizen ontstaan. Het CDA is het ook eens met de nieuwe werkplekken voor Inkoop en Control. Bij grote overheids- en non-profitinstellingen is Control al lang geen nieuw begrip meer. Deze controllers leveren een essentiele bijdrage aan de organisatie. Zij spiegelen de organisatie voortdurend. Op den duur moet de samenwerking fmancieel voordeel opleveren en daarom moet er

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 19