Dat is plus 12
Onze vraag. Waarom die forse stijging? Kan het niet wat minder?
Pag. 16 Beheer Openbare Ruimte; Watwillen we bereiken in 2011. Verkeer en Vervoer
Ik lees even voor wat de wethouder wil bereiken: "De constante aandacht die de gemeenteraad geeft
aan het verhogen van de verkeersveiligheid vertaalt zich onder meer in het project Duurzaam Veilig. Voor Hijum
is hieraan in 2008 uitwerking gegeven en is in 2009/2010 een plan ontwikkeld voor Aide Leie.
Deze tekst is dus bedoeld om aan te geven wat de wethouder in 2011 wil bereiken bij Verkeer
en Vervoer, maar er staat alleen maar een stukje geschiedenis. Er staat niets over 2011
Onze vraag: Hoe is het mogelijk dat een wethouder deze tekst goedkeurt voor opname in de
programmabegroting?
Pag. 18 Beheer Openbare ruimte, Wat mag het kosten?
Voor openbaar groen en openluchtrecreatie gaan we in 2011 70.000 euro meer uitgeven dan
in 2009.
Onze vraag: Kunnen we niet blijven op het niveau van 2009plus inflatie? Dat levert 40.000
euro op.
Pag. 23 Onderwijs wat mag het kosten
Het volwassenen onderwijs gaat op een erg laag pitje; van 86.000 naar 3.000.
Onze vraag: Gaan we geen volwassenen onderwijs meer doen?
En de inkomsten voor Volwasseneneducatie vallen helemaal weg.
Onze vraag: Er zit toch in het Gemeentefonds ook een bedrag voor Volwasseneneducatie?
Pag. 26 Sport en Recreatie Investeringsplan
Daar staat voor regio in actie 125.000 euro.
Onze vraag: Zijn daar al concrete plannen voor?
Pag. 26 Sport en Recreatie Wat mag het kosten?
De kosten van 'Overige recreatieve voorzieningen gaan in vergelijking met de rekening 2009
omhoog van 6 naar 6,5 ton.
Onze vraag: Waarom die forse stijging?
Pag. 30. Welzijn Wat mag het kosten?
De kosten van het minimabeleid dalen met 15
Onze vraag: hoe komt dat?
Pag. 34. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Wat gaan we daar voor doen in 2011?
Daar staat dat mogelijk in Britsum in 2011 een woningbouwlocatie zal worden ontwikkeld.
Onze Vraag: Wordt dat dan geen plan dat gaat concurreren met Stiens Oost?
De heer Ekas (GBL) is blij met de sluitende begroting voor 2011, maar heeft grote zorgen
over de jaren daama. GBL ziet eigenlijk geen bezuinigingsmogelijkheden meer, het wordt tijd
voor een herijking van de kemtaken van de gemeente. Dat zou kunnen betekenen dat er
stukken geprivatiseerd moeten worden. GBL dringt aan op spoed, het komende half jaar moet
hier duidelijkheid over komen. GBL vindt echter wel dat er ook gekomen moet worden tot
De gemeente heeft de leiding in het proces om te komen tot een sluitende aanpak van Permanente
Verkeerseducatie (PVE) op lokaal niveau. De gemeente neemt hierin deeI aan het project minder dan 25%
verkeersslachtoffers (initiatief Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland en lopend tot 2010). Doel is het
aantal doden en (ziekenhuis-)gewonden in het Friese verkeer terug te brengen met 25% ten opzichte van het
gemiddelde niveau over de jaren 1997 t/m 1999"