Ondanks alle inspanningen heeft dit 'huiswerk' niet geleid tot een voorstel waar zowel aanvrager als college volledig achter kan staan. Ons streven is geweest u, gezamenlijk met de aanvrager van de subsidie een voorstel te doen, waar beide partijen zich in konden vinden. Omdat dit streven niet de gewenste resultaten op heeft geleverd, zijn wij op 15 oktober j.l. opnieuw een gesprek aangegaan met het bestuur van Stichting Britsenburgh. Hierover hebben wij u op 18 oktober j.l. gei'nformeerd middels een memo. Tot onze spijt heeft ook dit gesprek niet geleid tot een voorstel waar ieder zich in kan vinden. Uit alle informatie die is verzameld en de gesprekken die zijn gevoerd, hebben wij nu een voorstel geformuleerd, dat in de ogen van ons college alleszins meer dan redelijk en dus verdedigbaar is. Onderstaand zijn de onderdelen A t/m E uitgewerkt. De uitwerking van deze onderdelen wordt opgevolgd door de conclusies en een korte, samengevatte, onderbouwing van dezen. A. Het wettelijk kader nader uitgewerkt voor de led en van de gemecnteraad Wettelijk gezien heeft de gemeente geen verplichting om te voorzien in de instandhouding van de dorpshuizen in de gemeente. Vanuit de Wet Maatschappelijk Ondersteumng (WMO) heeft de gemeente wel de verplichting om aandacht te besteden aan de leefbaarheid van dorpen, wij ken en buurten. Daar zou men ook de instandhouding van een dorpshuis onder kunnen scharen. Voor de mate waarin de fmanciele gevolgen hiervan afgewenteld worden op de gemeente, lees ten laste moeten komen van gemeenschapsgelden, zijn geen specifieke landelijke regels voor opgesteld. De WMO kent 9 prestatievelden. te weten: 1leefbaarheid dorpen, wijken en buurten 2ondersteuning van j eugdigen 3. informatie en advies 4. ondersteuning mantelzorg en vrijwilligerswerk 5. deelname maatschappelijk verkeer 6. voorzieningen aan mensen met een beperking 7. maatschappelijke opvang 8. openbare geestelijke gezondheidszorg 9. verslavingsbeleid Maatregelen waar de gemeente uitvoering aan geeft, zijn niet per definitie onder 1 prestatieveld onder te brengen. Onderstaande 'maatregelen' zijn jaarlijkse maatregelen die duidelijk onder het prestatieveld 'Leefbaarheid dorpen, wijken en buurten' vallen. Andere maatregelen waar de gemeente uitvoering aan geeft vallen in eerste instantie onder een ander prestatieveld of onder andere wetgeving, maar kunnen ook in het teken staan van de leefbaarheid van de dorpen (zoals bijvoorbeeld de vrijwi 11 igerscentrale en peuterspeelzalen). Maatregelen van de gemeente Leeuwarderadeel t.a.v. 'leefbaarheid van de dorpen, wijken en buurten'

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2010 | | pagina 23