Het toekennen van het volledig aangevraagde bedrag a 290.000 ineens, zou geheel niet
verantwoord zijn. Het spreiden van deze lasten over meerdere jaren behoort tot de
mogelijkheden (investering van een derde die ten goede komt aan een publieke taak kan en
mag geactiveerd), maar werkt in totaliteit kostenverhogend. De kapitaallasten van 290.000,
met een looptijd van 20 jaar tegen 4% bedragen namelijk 26.100 in het eerste jaar. Als uw
raad hiertoe zou besluiten, leidt dat ertoe dat wij, bij het verder ongewijzigd vaststellen van de
begroting 2010, geen sluitende begroting voor 2011 hebben en onder toezicht van de
provincie komen te staan.
De investering van 290.000 kost ons dan geen 290.000, maar 411.800. Tegen een lagere
rente is niet mogelijk en een langere looptijd ook niet omdat dit een renovatie betreft.
Bovendien betekent deze "oplossing" het leggen van lasten bij toekomstige generaties, zonder
dat daar overheidskapitaalgoederen tegenover staan.
De huidige financiele positie van de gemeente is op dit moment al wankel te noemen.
Daarboven op komt dat we de komende jaren te maken hebben met een verlaagde algemene
uitkering vanuit het Rijk en dat we aldoor te maken hebben met nieuwe wettelijke taken
richting de gemeente die zowel incidenteel als structureel extra geld kosten en extra druk
leggen op de capaciteit van de gemeente, zonder dat daar van rijkswege (voldoende) middelen
voor beschikbaar worden gesteld.
In de Nota Reserves en Voorzieningen 2010 wordt u geadviseerd om de algemene reserve
behoudens onvoorziene en onontkoombare uitgaven niet aan te spreken.
De hoogte van het vrije deel (niet verplicht) van de algemene reserve van de gemeente heeft u
bij een vorig agendapunt net opnieuw vastgesteld. Daamaast kennen we een vast deel
(verplicht) en hebben we een weerstandscapaciteit, maar deze kunnen we niet aanwenden
voor dit doel. Voor de actuele stand van de algemene reserve verwijzen wij u naar de Nota
Reserves en Voorzieningen 2010.
Bij ongewijzigd beleid zal de reserve van de gemeente steeds verder inkrimpen omdat, zoals
hierboven reeds vermeld, de gemeente met steeds meer taken en bezuinigingen te maken
krijgt. Het op peil houden van het huidige voorzieningen niveau zal de komende jaren
moeilijk worden, evenals het opvangen van tegenvallers. In dat kader zijn grote, onverplichte
uitgaven onverantwoord.
D. Een overzicht opgesteld van de subsidies die de dorpshuizen in de gemeente de
afgelopen 12 jaar van de gemeente hebben ontvangen;
Dorpshuis De Bining, Koamjum
1999
Aanleggen ringleiding
3.356
2000
Alarmsysteem
2.170
2004
Kosten i.v.m. legionella
1.395
2006
Brandveiligheid
4.538
2009
Herinrichting vernieuwing keuken
16.225
Totaal
27.684