Zoals indieners terecht opmerken ligt Leeuwarderadeel op het snijvlak van groei en krimp. Het
toedelen van Leeuwarderadeel aan ofwel Leeuwarden (groei) ofwel de Middelseregio (krimp) is
in onze ogen echter te kort door de bocht. Leeuwarderadeel voelt het effect van beide zijden van
de medaille en zal bij een onaantrekkelijk woonaanbod eerder tot de krimpregio behoren, bij een
aantrekkelijk aanbod eerder tot het groeigebied.
Veel van de genoemde aanvullende bronnen in de zienswijzen betreffen uitspraken over
plattelandsgebieden of krimpregio's in algemene zin. Dit uitspraken zijn relevant voor
Leeuwarderadeel in geval van krimp. Deze algemene bronnen zijn niet zomaar passend voor de
bijzondere situatie van Leeuwarderadeel, op het snijvlak van groei (stadsregio) en krimp
(Middelse).
Regionale afstemming is echter wel meer dan ooit belangrijk. Dit komt later in deze reactie aan
bod.
De huishoudensontwikkeling waarmee we rekening houden, brengt mee dat de bevolking naar
verwachting ongeveer stabilised! (bandbreedte tussen lichte groei of knmp, mede afhankelijk
van vestiging en vertrek naar type huishouden). Bevolkingsgroei is geen doel van de woonvisie,
doel is wel om het aantal inwoners niet onnodig te laten krimpen, om draagvlak onder
voorzieningen waar mogeliik te behouden.
Er is op dit moment genoeg ruimte voor psychogeriatrisch en somatisch wonen. Dit geldt zolang
er regionaal clusters bestaan waar mensen uit diverse gemeenten wonen. Als die clustering wordt
afgebouwd (en dit is een reeel scenario) concentreert de vraag zich sterker in de gemeenten van
oorsprong. In dat geval ontstaat een grotere vraag en is ook een groter aanbod nodig.
In meerdere zienswijzen wordt gesproken over het aantrekken van Polen, zwerfjongeren of
sociale probleemgevallen. Er zijn geen plannen om De Steens te benutten om mensen te
verbannen, sociale probleemgevallen aan te trekken, asielzoekers, gedragsgestoorde
zwerfjongeren of Polen te huisvesten.
De structuurvisie wonen spreekt over een gesloten woonvorm voor 12-20 zwerfjongeren van
Talant (zie paragraaf 2.5); hiervoor zijn geen concrete plannen, maar mocht Talant zich melden
met een verzoek om medewerking, dan werken we waar mogelijk mee.
Programmering
De provincie Fryslan geeft in haar zienswijze aan dat de programmering qua verdeling in
tijdsvakken en qua verhouding inbreiding uitbreiding niet voldoet aan de gestelde kaders. Er is
een te grote uitbreiding opgenomen, wanneer ook Britsum wordt meegeteld. We constateerden
dat we de gerealiseerde woningbouw bij de Lege Hearewei (De Tunen, De Ekers en De Hoven)
ten onrechte toeschreven aan uitbreiding binnen het contingent. Door dit misverstand leek het of
4
Snijvlak groei en krimp, dus geen uitgesproken groei- of krimpgemeente
Bevolkingsgroei is geen doel op zich
Wonen en zorg
Zwerfjongeren, Polen, asielzoekers en sociale probleemgevallen
Provinciale kaders