overdracht was toen voor De Klompskippers dat de gemeente vooraf achterstallig onderhoud
uitvoert (laat uitvoeren) en betaalt. Daarmee bedoelde men: baggeren (en impliciet afvoer
baggerspecie, schone grondverklaring), herstel van de walbeschoeiingen (damwanden) en
ophoging van de paden. Baggeren is volgens de vereniging zeer urgent. Uit het onderzoek
naar de kwaliteit van het waterbodemmateriaal (CSO Milfac, maart 2010) blijkt dat de
waterdiepte varieerde tussen de 1,20 en 1,30 meter diepte en dat het slib niet verontreinigd is
en op normale wijze afgevoerd kan worden. De bestaande damwanden zijn deels verrot. Dat
veroorzaakt ook inzakkingen van de paden en langs de damwanden. De aarde die uitspoelt
komt in de haven terecht en veroorzaakt plaatselijk ondieptes. De Klompskippers hebben de
schade van verzakkingen steeds zelf hersteld. Herstelwerkzaamheden kunnen volgens een
door ons opgevraagde offerte (april 2010) op diverse wijzen worden uitgevoerd, van een
eenvoudige en goedkope oplossing tot duurdere varianten, waarbij de kwaliteit en
duurzaamheid van het gebruikte materiaal met name bepalend is voor de prijs.
Uiteindelijk zijn De Klomskippers bereid geweest de jachthaven over te nemen en vroegen
toen 150.000 voor de herstelwerkzaamheden en het baggeren van de jachthaven. In reactie
op dit voorstel hebben wij De Klomskippers laten weten dat de fmanciele mogelijkheden van
onze gemeente dermate beperkt zijn dat dit bedrag een te groot beslag legt op de reserves (er
is geen bedrag in de begroting beschikbaar voor onderhoud). Daarbij moeten we ons afvragen
in hoeverre het in stand houden van een jachthaven behoort tot de (kemjtaken van een
gemeente en daarmee wel of niet een verantwoorde maatschappelijke- en fmanciele keuze is.
De insteek is steeds geweest om er met De Klompskippers uit te komen. We hebben als
gemeente een (morele) verplichting ten opzichte van de huidige huurders. Bovendien is dit de
wens van de gemeenteraad (motie november 2006). De huur is overigens door de gemeente
opgezegd per 1-1-2010. Van rechtswege loopt de overeenkomst echter nog 5 jaar door tot 1-
1-2015. De boekwaarde van het perceel is nihil. Uiteraard is er wel een economische waarde.
Uiteindelijk heeft het bestuur van watersportvereniging De Klompskippers ons finale voorstel
van 62.000 voorgelegd aan haar leden tijdens een Algemene ledenvergadering. Die heeft in
meerderheid ingestemd met de insteek van het bestuur en de gemeente. Uiteindelijk hebben
de gesprekken daama geleid tot de concept-koopovereenkomst zoals deze er nu ligt. Daarbij
worden jachthaven, havengebouw, steigers en alle aan- en toebehoren gelegen aan- en nabij
Efter de Wal 5 te Britsum door de gemeente Leeuwarderadeel in de huidige staat verkocht aan
Watersportvereniging De Klompskippers voor een bedrag van 1,-. Er wordt recht van eerste
koop door de gemeente opgenomen en een anti-speculatiebeding waarbij bij vervreemding
binnen 10 jaar een verrekening dient plaats te vinden.
Verder is een scherpe grens aangegeven van het over te dragen terrein, rekening houdende
met het openbare karakter van het resterende deel van de opvaart en de trailerhelling. Slechts
een deel van de opvaart wordt verkocht aan De Klompskippers. De rest van de opvaart is en
blijft openbaar vaarwater. Iedereen moet bovendien gebruik kunnen blijven maken van de
trailerhelling.
Voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden door De Klompskippers ontvangt de
Watersportvereniging een bedrag, in de vorm van subsidie, van 62.000 van de gemeente. De
kosten van het opnieuw opmeten van de perceelsgrenzen, alsmede andere aan deze
overeenkomst gerelateerd kosten komen voor rekening van De Klompskippers.