Wei is de Wet Dwangsom bij niet tijdig beslissen van toepassing en dat betekent dat elke
beslissing die te laat wordt genomen de gemeente geld kan kosten. Daamaast is het natuurlijk
ook zo dat het streven er op gericht moet zijn om wettelijke termijnen gewoon te halen.
1.2 Het streven naar versnelling van procedures en deregulering
De bevoegdheid tot het vaststellen van bestemmingsplannen kan niet worden gedelegeerd aan
burgemeester en wethouders. Dit betekent dat voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet onder
de 'kruimelgevallen' vallen, altijd een raadsbesluit nodig zou zijn. Tijdswinst ten opzichte van
een bestemmingsplanprocedure kan worden bereikt door af te zien van de noodzaak van een
verklaring van geen bedenkingen door de gemeenteraad. Feitelijk is er dan sprake van
deregulering.
2.1 Met het aanwiizen van de genoemde categorieen van gevallen komt de oude 19 lid 2 Wro
liist weer terug
Voorgesteld wordt om de door de provincie opgestelde limitatieve lijst van (categorieen van)
gevallen waarvoor geen verklaring van geen bezwaar behoeft te worden afgegeven door
gedeputeerde staten, te hanteren als lijst waarvoor geldt dat geen verklaring van geen
bedenkingen is vereist. Deze lijst is onder de WRO (oud) door gedeputeerde staten
vastgesteld. Aan gevallen die voldeden aan de criteria op deze lijst kon medewerking worden
verleend met toepassing van een procedure ingevolge artikel 19 lid 2 WRO, waarbij
gedeputeerde staten geen verklaring van geen bezwaar hoefden af te geven. Het college was
in deze gevallen bevoegd om vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen.
In de gevallen die niet pasten binnen de provinciale limitatieve lijst kon medewerking worden
verleend door middel van de vrijstelling ingevolge artikel 19 lid 1 WRO.
Hierbij was de raad bevoegd om vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan. Door de
"oude" limitatieve lijst van de provincie nu als uitgangspunt te nemen, ontstaat in feite
dezelfde situatie als ten tijde van de WRO. Het college kan zonder tussenkomst van de raad
medewerking verlenen aan aanvragen voor activiteiten die passen binnen de categorieen van
gevallen als benoemd in de provinciale limitatieve lijst.
2.2 Passend binnen beleid
Voor het ruimtelijk beleid van onze gemeente zijn verschillende nota's/beleidsplannen
opgesteld. Dit beleid dient als kader voor de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente
Leeuwarderadeel en dus ook voor de ruimtelijke onderbouwing van de te behandelen
omgevingsvergunningen waarbij wordt afgeweken van het bestemmingsplan. Afwijken van
het bestemmingsplan is dan een uitwerking door het college van door de raad gestelde kaders.
2.3 De gemeenteraad heeft reeds een positief oordeel gegeven
Er zijn gevallen/ontwikkelingen waar we in een vroeg stadium de gemeenteraad al vragen.
om een standpunt in te nemen. Ook zijn er wel eens initiatieven waar de raad via een andere
"ingang" dan ruimtelijke ontwikkeling al over beslist heeft. Er hoeft dan in de
omgevingsvergunning procedure geen verklaring van bedenkingen meer van de raad te
worden gevraagd.