tie van tijdstip en soort maatregel. Alternatieve planningen en begrotingen zijn gebaseerd op
beperking van de beschikbare budgetten. De maatregelen en planjaren kunnen dan veranderen
omdat binnen de opgelegde criteria verschuivingen plaatsvinden.
dg DIALOG kent de volgende berekeningsmodellen:
Basisplanning
De basisplanning brengt in beeld wat het minimaal technisch benodigde budget is om het we-
gennet op verantwoorde wijze in stand te houden. De basisplanning is een gemiddelde plan
ning: voor elk wegvakonderdeel wordt, op basis van de schade, een restlevensduurperiode be-
rekend. In de basisplanning wordt een wegvakonderdeel gepland in het gemiddelde van die
planperiode.
Afgevlakte basisplanning
De afgevlakte basisplanning maakt gebruik van dezelfde criteria voor het bepalen van onder-
houdsbehoefte als de standaard basisplanning. Het verschil hierin is het feit dat er rekening
wordt gehouden met het spreiden van het budget voor de onderhoudskosten. Zo ontstaat een
evenredig benodigd budget over de gekozen planjaren.
Budgetplanning
Bij dit scenario wordt het systeem gevraagd de consequenties te berekenen van een opgege-
ven budget. Indien niet voldoende financiele middelen ter beschikking staan, zal het systeem
wegvakonderdelen gaan verschuiven in de tijd op basis van door de wegbeheerder ingestelde
prioriteiten, met als mogelijke consequenties het ontstaan van achterstallig onderhoud en kapi-
taalvernietiging. In paragraaf G wordt nader ingegaan op de prioriteitstelling.
Cyclusbudget (lange termijn)
Naast het budget dat noodzakelijk is in de planjaren 1 5 is het voor een beheerder echter ook
interessant om te weten wat het budget voor de lange termijn dient te zijn. Dit budget op lange
termijn wordt het cyclusbudget genoemd. In afwijking van de basisbegroting voor de eerste 5
jaar, waar de ko,sten worden gerelateerd aan de actuele technische kwaliteit, wordt het cyclus
budget bepaald aan de hand van het daadwerkelijk aanwezige areaal verhardingen, ongeacht
de onderhoudstoestand daarvan.
De cycluskosten zijn de gemiddelde jaarlijkse kosten om een vierkante meter verharding 'eeu-
wigdurend' in goede staat te houden. Deze cycluskosten worden gebaseerd op onderhoudscycli
die een verharding in de loop van tijd vermoedelijk nodig zal hebben. De onderhoudscycli wor
den weer gebaseerd op de volgende drie factoren:
het wegtype;
het verhardingstype;
de ondergrond.
In Tabel 4 is een voorbeeld weergegeven van wat de onderhoudscyclus kan zijn voor een weg
type 4 (licht belaste weg, bijvoorbeeld een buurtontsluitingsweg) met het verhardingstype asfalt
op een ondergrond van klei. (Let op: het betreft hier een voorbeeld).
Tabel 4 Voorbeeld van een onderhoudscyclus wegtype 4, verhardingstype asfalt en ondergrond
Jaar Onderhoudsmaatregel
Prijs/mz
0 Aanleg
7 Aanbrengen slijtlaag
18 Aanbrengen deklaag
25 Aanbrengen slijtlaag
36 Aanbrengen deklaag
45 Rehabilitatie (einde levensduur)
€3,24
€15,03
€3,24
€15,03
€39,16
Totale kosten over een periode van 45 jaar
75,70
Grontmij
Bijlage 1Wegbeheer (Vervolg 4)
NNHI 20111001, revisie D1