2 INVENTARISATIE
De "denkrichting" is als volgt bepaald:
1. Zoek een vorm voor het beheersen van het gebruik van de
parkeerplaatsen zoals bedoeld in het oorspronkelijke ontwerp van het
centrum (parkeerregeling);
2. Zorg, voorafgaand aan een P-regeling, voor uitbreiding van het aantal P-
plaatsen (50 stuks) door uitvoering van het plan "kop kaatsveld";
3. Onderzoek de mogelijkheden om personeel van bedrijven en instellingen
in het centrum buiten het centrum te laten parkeren;
4. Geef op de N357 de P-routes naar het centrum aan en blijf dit doen tot
in het centrum;
5. Stel op proef eenrichtingsverkeer in op It Achterbosk.
Er is niet voldoende steun voor de volgende punten:
1. Doorgaand verkeer uit het centrum weren;
2. Het aangeven van P-routes naar de alternatieve plekken;
3. Het afsluiten van de Lege Hearewei met een bussluis;
4. Het afsluiten van spoorwegovergang Truerderdyk (eventueel op termijn)
Uitwerking denkrichting:
1. De meest kansrijke vorm lijkt het aanbrengen van P-tegels in ieder
parkeervak, in combinatie met borden bij de toegangen tot het
(feitelijke) centrum. Met hieronder het onderbord "parkeren alleen in de
daartoe aangegeven parkeervakken". Het gebied beperken tot de
Langebuorren Smelbrege met plein gemeentehuis.
2. Wanneer in de huidige situatie alleen de verkeersmaatregelen genomen
worden zoals benoemd bij punt 1, moeten wel eerst de 50 extra
parkeerplaatsen gerealiseerd worden om voldoende ruimte te bieden
voor de voertuigen die nu in de openbare ruimte worden geparkeerd.
Parkeren centrum Stiens
Qfn G E M E E N T E
m leeuwarderadeel