gekwalificeerd. Hiervan zijn in totaal 16 opgenomen in het Provinciaal
HerstructureringsProgramma (PHP). In 2011 zal de regio een keuze maken welke
verouderde terreinen als eerste voor herstructurering in aanmerking komen, inclusief het
daarbij te voegen tijdschema en inzicht in de financiering. Deze keuze is mede afhankelijk
van cofinancieringsmogelijkheden en de criteria uit de provinciale regeling.
2.2 Een marktgericht en gedifferentieerd aanbod
De regio Noordwest wil een marktgericht en voldoende gedifferentieerd aanbod van
terreinen. In de markt is duidelijk merkbaar dat een groot deel van de bedrijven kritischer
wordt over de locatie en de ruimtelijke kwaliteit daarvan. Bij andere bedrijven speelt dit
minder een rol. Regio Noordwest wil daarom de volgende terreintypes aanbieden, elk met
een andere ruimtelijke kwaliteit:
1. functioneel bedrijventerrein;
2. modern bedrijventerrein;
3. hoogwaardig bedrijventerrein.
Bij deze drie typen kan een nader onderscheid worden gemaakt in nat en droog
bedrijventerrein, dat is afhankelijk van de lokale situatie. Een belangrijk deel van de
bedrijventerreinen in de grote kernen van de regio liggen aan vaarwater, dan wel zijn
gepland langs vaarwater. Bij elk nieuw plan aan vaarwater zal de regio, afhankelijk van de
beoogde ruimtelijke kwaliteit, beoordelen of ruimte moet worden gereserveerd voor
watergebonden bedrijven.
Voor elk bedrijventerrein gelden bepaalde verwachtingen ten aanzien van de geboden
ruimtelijke kwaliteit. In bijlage 1 zijn ideaaltypische kenmerken van de drie typen terreinen
beschreven en vervolgens aangepast aan de specifieke omstandigheden in de regio.
Er zijn ook enkele basisvoorwaarden, waaraan elk terrein in de regio moet voldoen,
ongeacht het type:
1goede bereikbaarheid per (vracht)auto;
2. goed gedimensioneerde wegen;
3. goed onderhoud van groen, straatmeubilair, wegen en dergelijke;
4. geen buitenopslag op straat;
5. uniforme bewegwijzering per terrein;
6. ruim voldoende milieuruimte.
Bereikbaarheid openbaar vervoer
De regio is voorstander van goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, maar hanteert
hiervoorgeen strikte uitgangspunten. In regionaal verband worden de mogelijkheden
hiervoor bij de (grotere) moderne en de hoogwaardige bedrijventerreinen verkend.
2.3 Planologische aandachtspunten bij nieuwe bedrijventerreinen
De regio Noordwest hanteert voor het toelaten van bedrijven op bedrijventerreinen in
beginsel de uitgangspunten voor kavelomvang en milieucategorie zoals vastgelegd in het
Streekplan Fryslan 2007 en de (ontwerp) Verordening Romte Fryslan.