3. Benoeming van de commissie
a. De G.R. hus en hiem doet voor elke zittingstermijn een voordracht voor
commissieleden en hun plaatsvervangers aan het college. Indien gewenst
vindt hierover vooroverleg plaats tussen de gemeente en de G.R. hOs en
hiem.
b. De voorzitter, de secretaris en de overige leden van de commissie en hun
plaatsvervangers worden op voorstel van het college benoemd en ontslagen
door de gemeenteraad.
4. Taken van de commissie
4.1 Taakomschrijving.
De commissie is belast met zowel wettelijk verplichte als niet wettelijk
verplichte taken.
De taken van de commissie hus en hiem worden uitgevoerd op grand van de
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht), de Woningwet, de Monumentenwet en de
Monumentenverordening. De commissie is beleidsmatig gebonden aan het
gemeentelijk welstandsbeleid, zoals dat is vastgelegd in de gemeentelijke
welstandsnota.
4.2 Wettelijke taken.
Toetsing van vergunningplichtige bouwwerken.
De commissie is bevoegd om het college te adviseren over de
welstandsaspecten van een bouwplan overeenkomstig artikel 2.10, eerste lid,
onderdeel d van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 12 en
12a van de Woningwet, artikel 11 van de Monumentenwet en aanvragen
waarop de gemeentelijke Monumentenverordening van toepassing is.
Vergunningplichtige bouwaanvragen worden in de regel binnen twee weken
na behandeling van een welstandsadvies voorzien.
4.3 Niet wettelijk verplichte taken.
De commissie kan de opdracht krijgen om naast de reguliere taken de
volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:
a. Beoordeling van aanvragen voor reclames (inzake de gemeentelijke APV).
b. Onder de regie van de gemeente en op verzoek van de gemeente of de
aanvrager, noodzakelijk geacht overleg voeren met betrokkenen bij de
voorbereiding van bouwplannen.
c. Desgevraagd advies uitbrengen over de herziening van de welstandsnota.
d. Desgevraagd adviezen uitbrengen aan het college over de
welstandsaspecten van in voorbereiding zijnde structuurplannen,
bestemmingsplannen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen en
andere relevante beleidsstukken.
e. Desgevraagd adviseren over stedenbouwkundige en architectonische
ontwikkelingen die van belang zijn voor de ruimtelijke kwaliteit in de
gemeente.
f. Desgevraagd adviseren in het geval van excessen: buitensporigheden in het
uiterlijk van bouwwerken die ook voor niet-deskundigen evident zijn.
g. Voorlichting inzake ruimtelijke kwaliteit aan de gemeenteraad, het college
en burgers.
5. Taakomschrijving commissieleden
De leden van de commissie (voorzitter, secretaris en overige leden) worden
geselecteerd op de noodzakelijk geachte materiedeskundigheid en hun
onafhankelijkheid.