b. het vervangen van twee stuwen door twee sluizen (Wier en Aide Leie) met de
afmeting van ca 30 x 5 m; waardoor ook twee in Noordwest Friesland operende
rondvaartboten de elfstedenroute kunnen volgen; beide sluizen zijn voorzien van
fishflow passages t.b.v. de vismigratie.
c. het realiseren van 500 ml aanlegsteiger verdeeld over de route;
d. het verbreden en verdiepen van de vaarweg, waardoor een volwaardige DM klasse
vaarweg wordt gerealiseerd met natuurvriendelijke oevers;
e. het uitbreiden van het areaal natuurgebied en het kwalitatief verbeteren van bestaande
natuurgebieden
f. door de deelnemende gemeenten te realiseren aanvullende voorzieningen ten behoeve
van de waterrecreatie, waardoor de waterrecreant langer aan het gebied wordt
gebonden. Gedacht kan worden aan het aanbrengen en verbeteren van extra steigers in
dorpen, het realiseren van toiletgebouwen met daarbij horende voorzieningen en het
realiseren/afronden van infrastructuur t.b.v. de waterrecreatie.
Door de inbreng van wetterskip Fryslan worden de oevers 'KRW (Kader Richtlijn Water)
proof uitgevoerd en worden kades op lage oevers gerealiseerd t.b.v. de veiligheid van het
achterliggende gebied.
Er is derhalve sprake van een omvangrijk en complex plan met een grote maatschappelijke
impact, dat gedragen wordt door 6 betrokken gemeenten, de provincie Fryslan en wetterskip
Fryslan.
In de afgelopen drie jaar zijn op een na alle bruggen op de vereiste hoogte gebracht, zijn twee
sluizen en aanlegvoorzieningen in de route gerealiseerd.
In de komende twee jaren wordt de vaarweg zelf, inclusief oevers, kades en aanleg
voorzieningen gerealiseerd .De werkzaamheden worden gecombineerd met het uitvoeren van
het deelproject Natuur plus (lokaties Wide Mar en Wiersylsterrak)
Het belang dat de provinciale en lokale overheden stellen in het realiseren van het project
Noordelijke elfsteden vaarroute wordt onderstreept door de inzet van eigen middelen, naast de
diverse toegekende subsidies, waaronder een substantieel bedrag uit het Waddenfonds,
waarmee de economische aspecten en de natuurontwikkeling wordt onderstreept.
Naar ons oordeel mag hier met recht worden gesproken van een majeur project.
Zoals uit het voorstaande blijkt, wordt de bestaande vaarweg verbreed en verdiept. Van het
bestaande trace wordt niet afgeweken.
Om de vaarroute (i.e. de bestemming "water" conform het bestemmingsplan) te kunnen
realiseren en het publieke gebruik daarvan voor de toekomst te waarborgen, is het
noodzakelijk de benodigde stroken grond langs de vaarweg te verwerven.
Hiertoe is al langere tijd een traject gestart, gericht op minnelijke verwerving van gronden,
waarbij als uitgangspunt wordt gehanteerd dat eigenaren een vergoeding ontvangen,
gebaseerd op een objectief vastgestelde aankoopprijs (zie bijlage 6) en, waar van toepassing,
bijkomende vergoedingen, waardoor sprake is van een volledige schadeloosstelling van de
grondeigenaren en andere belanghebbenden. De uitgangspunten voor de onderhandelingen
zijn eveneens als bijlage (nr 5) bijgevoegd.
Er zijn 85 partijen waarmee overeenstemming moet worden bereikt, waarvan 65
landeigenaren. Met 47 eigenaren is overeenstemming bereikt. In 18 gevallen, waarvan 9 in
Leeuwarderadeel, lukt het niet tot overeenstemming te komen omtrent de aankoop van
stroken grond.
Hieruit moge ook blijken dat de prijs en overige uitgangspunten voor de aankoop van gronden
voldoende toereikend zijn om tot overeenstemming te geraken.