Is it wat foar de WMO-advysried?
Wethalder Keizer: Hy seit ta dat men demei sjen sil.
De hear Van Diggelen (WD): Het is de WD ter ore gekomen dat enkele bewoners van de
Swanneblomstrj itte en de Tongerboutstijitte in Stiens een brief hebben gekregen waarin hen
aangegeven wordt dat de laatste 6 meter van hun tuin gemeentegrond is. De keuze die zij
vervolgens hebben is de grond binnen 6 weken in originele staat aan de gemeente teruggeven of de
grond van de gemeente ovememen.
De vraag die wij hierover hebben is:
Wat is het nut en de noodzaak van het terugvorderen van juist deze grond?
Wethalder Keizer: Men hat dit punt foarich jier yn it kolleezje han. De gemeente is gruneigner en
hannelt demeffens. Men is dwaande mei in ynventarisaasje fan uneigenlik gebruk. Men biedt de
minsken stroken grun oan te hier of te keap en oars nimt de gemeente de grun werom.
De hear Van Diggelen (WD): Waarom deze grond en waarom juist nu en waarom op deze
manier? Het is al 30 jaar zo.
Wethalder Keizer: It wurdt oankundige en binnen in bepaalde tiid (hjir: seis wike) moat men dan
antwurdzje.
De hear Van Diggelen (WD): Hij vindt de tijd voor reactie erg kort en het is niet eens per
aangetekende brief aangekondigd. Wat doet de gemeente dan met de grond?
Wethalder Keizer: Oare operaasjes op dit med binne nei teffedenheid ferrun.
De hear Van Diggelen (WD): Op dit moment wordt er door de provincie aan de weg tussen Stiens
en Hallum gewerkt en wordt daar een zogenaamde "trekkerstrook" aangelegd. Volgens onze
informatie is deze trekkerstrook 3 meter breed en worden er passeerstroken aangelegd van elk 1
meter breed. Dit betekent dat op deze passeerpunten de weg 5 meter breed is. Het meeste
landbouwverkeer kent tegenwoordig een breedte van tegen de 3 meter of heeft zelfs ontheffing tot
een breedte van 3,5 meter.
Het lijkt de WD tot onveilige situaties leiden als men met een landbouwvoertuig van tegen de 3
meter breed over een strook van ook 3 meter breed moet rijden en landbouwers met een ontheffing
zouden niet van de strook gebruik kunnen maken. Daamaast zijn de passeerstroken aan de krappe
kant: een passeeroppervlak van 5 meter voor 2 voertuigen die in totaal samen tegen de 6 meter
breed zijn. Het gevolg hiervan kan zijn, en dat lijkt ons zeer aannemelijk, dat onze eigen
binnenwegen meer belast gaan worden door het landbouwverkeer omdat de trekkerstrook als
hindemisbaan ervaren gaat worden. Dit leidt tot onveilige situaties op de binnenwegen en
waarschijnlijk meer onderhoudskosten vanwege schade aan het wegdek.
WD vragen naar aanleiding hiervan zijn:
1Deelt de wethouder onze zorg over bovenstaande problematiek?
2. Weet de wethouder of de provincie met bovenstaande problematiek rekening gehouden heeft en
zo ja, welke oplossingen zijn er?
Wethalder Keizer: Hy dielt de soargen net. Oer de ynrjochting fan de nije dyk is yn de
klankboerdgroep goed praat mei ferskate partijen. De tsjelbasisbreedte is meastentiids 3 m, de
obstakels steane op syn minst 7 m ut elkoar. Der is neffens him genoch romte beskikber.