Samen op eigen kracht
1.5-» Prestatieveld 3: Informatie, advies en clientondersteuning
Inleiding
Een wettelijke verplichting is het geven van informatie, advies en clientondersteuning aan
burgers. De informatie- en adviesfunctie is een zeer brede functie. Hierbij kan onder
andere gedoeld worden op informatie op individueel niveau of hulp bij de verheldering van
een ondersteuningsvraag. In 2007 is er gestart met het huisvesten van een lokaal Wmo-
loket in de gemeentehuizen van Ferwert en Stiens om invulling te geven aan de
informatie- en adviesfunctie. Aanvullend hebben beide gemeenten ervoor gekozen om het
Wmo-loket uit te breiden. Dit uitbreiden ('opplussen') bestond uit het aanstellen van een
Wmo-adviseur via de Dienst SoZaWe voor 24 uur per week per gemeente. De Wmo-
adviseur heeft tot doel om onze inwoners van informatie en advies te voorzien op het
gebied van wonen, welzijn en zorg. Duidelijk is geworden dat er behoefte bestaat aan een
laagdrempelig aanspreekpunt op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Om deze
laagdrempeligheid te waarborgen is er naast een vast spreekuur in het gemeentehuis ook
gekozen voor het houden van spreekuren in de dorpshuizen. De komende periode zal de
gemeente Ferwerderadiel de pilot Wmo-adviseurs evalueren, deze evaluatie zal wellicht
aanleiding kunnen geven tot het beperken van het aantal spreekuren. Daarnaast dient er
ook een afweging te worden gemaakt over de voortzetting van het project. Vanwege de
overlap die was ontstaan met de ouderenadviseur heeft de gemeente Leeuwarderadeel
ervoor gekozen om de functie van Wmo-adviseur per 1 december 2011 niet langer te
handhaven. De gemeente Ferwerderadiel heeft het pilotproject wel verlengd, tot en met 31
december 2012.
Waar staan we nu?
Er zal in de zeer nabije toekomst opnieuw een besluit moeten worden genomen over de
verdere invulling van prestatieveld 3. Op het moment van schrijven zijn er diverse
gesprekken gaande om te komen tot een zogenaamd omtinkersmodel tezamen met de
andere Middelseegemeenten. Voor welk model er ook gekozen zal worden, het
uitgangspunt is dat burgers toegang blijven houden tot een laagdrempelige informatie- en
adviesfunctie. Omdat de Dienst SoZaWe er recent toe heeft besloten om alleen nog op
afspraak diensten aan te bieden versterkt dit de noodzaak om een laagdrempelig
aanspreekpunt voor onze inwoners te behouden.
Wat willen we bereiken?
Zoals is aangegeven dient er een keuze te worden gemaakt hoe er verder invulling zal
worden gegeven aan de informatie- en adviesfunctie. In navolging van het door ons
gekozen beleidskader vinden wij het van belang dat er niet louter informatie en advies
wordt verstrekt, maar wordt ingezet op een totaaloplossing (de kanteling). Onderdeel van
deze totaaloplossing zou een aanbod moeten zijn van informele en formele zorg. Het
bestaan van sociale netwerken maakt een essentieel onderdeel uit van het aanbod van
informele zorg. Nu niet iedereen over een netwerk beschikt is de Wmo-adviseur of
omtinker van groot belang om zo'n netwerk te creeren of te benutten. Gebleken is dat ook
de vrijwilligerscentrale een belangrijke rol speelt bij het informeel ondersteunen van
mensen. Door een beroep te kunnen doen op een vrijwilliger voor het doen van kleine
klussen (burenhulpdienst) kan een groot gevoel van zelfredzaamheid worden bereikt en
een beroep op formele zorg worden uitgesteld of zelfs worden voorkomen.