Wijziging Onderhoudsstrategie ten aanzien van asfaltwegen
Opsteller: Sven Zondervan
E-mail: s.zondervan@leeuwarderadeel.nl
Telefoonnr.058-257 66 37
Datum: 09-05-2012
1 ALGEMEEN
1.1 Aanleiding om onderhoud anders te organiseren
We krijgen in toenemende mate te maken achterstallig onderhoud aan onze wegen.
Er is onvoldoende budget beschikbaar om de wegen op het gewenste onderhoudsniveau te krijgen
en te houden.
We zullen concessies moeten doen en het onderhoud zal een andere vorm moeten krijgen.
Als aanzet was bij het vaststellen van het wegbeheerprogramma 2012-2016 op 27 oktober 2011
hiervoor het stukMogelijkheden voor een andere vorm van wegbeheer" bijgevoegd.
Op basis hiervan heeft de raad het college opgedragen om te komen tot een nadere uitwerking voor
een alternatieve aanpak van het wegenbeheer.
In dit rapport is aangegeven waar we in welke mate we nog wel, minder of (nagenoeg) geen geld in
stoppen.
Dit rapport beperkt zich nu alleen tot de wijziging in het beheer en onderhoud van de asfaltwegen.
1.2 Areaalgegevens
De gemeente Leeuwarderadeel heeft in totaal 697.000 m2 verhardingen in beheer.
Dit is onderverdeeld in 377.000 m2 asfaltverharding en 310.000 m2 elementenverharding. Daarnaast
is er nog 2.000 m2 betonverharding en 8.000 m2 halfverharding (of onverharde wegen) in beheer.
Het areaal is onder te verdelen in onderdeeltypen zoals hoofdrijbanen, fietspaden, voetpaden/trottoirs
en overige. Onder overige valt bijvoorbeeld te denken aan in- en uitritten, drempels, bushaltes,
verkeersdruppels etc.
Het totale oppervlak bestaat voor 73% uit hoofdrijbanen. De totale lengte rijbaan van asfalt is ca. 75
kilometer en ca. 31 kilometer is elementenverharding.
1.3 Financiele behoefte
In de raadsvergadering van 27 oktober 2011 is het wegbeheerprogramma 2012-2016 vastgesteld.
Hierin is aangegeven dat, om de wegen op het gewenste onderhoudsniveau te krijgen en te houden,
de komende 10 jaar een budget van 739.000 nodig is. Echter is maximaal een bedrag van
518.000 beschikbaar. Dit betekent een tekort van 221.000 (30%).
2 DE HUIDIGE TOESTAND
Het wegenareaal heeft een grote hoeveelheid achterstallig onderhoud opgelopen. Zoals uit het
beheerplan wegen 2012-2016 valt op te maken is de achterstand het grootst bij asfaltwegen.
Bij sommige wegen is dit al heel goed merkbaar/zichtbaar. Echter beginnen, zonder dat de
weggebruiker dit merkt, bij veel andere wegen de eerste tekenen van verval zich nu aan de
oppervlakte te openbaren. Zonder ingrijpen zullen deze op termijn ook hetzelfde beeld gaan vertonen.
wegtype
opp.
m2
onderhoud
Asfalt buitenwegen
asfalt binnen bebouwde kom
Hoofdrijbaan Elementen
Overiae elementenverhardingen
108253
54460
84926
48052
2.605.354
€691.183
1.701.100
€633.014
295691
5.630.651
Noodzakelijk onderhoud stand 2012
1