3 DE OORZAKEN Dat we te maken hebben met een toename in achterstallig onderhoud kent een aantal oorzaken. 3.1 Zwaar(der) gebruik Er spelen processen die het normale degeneratieproces van een weg versnellen, zoals het steeds zwaarder en groter wordende (landbouw)verkeer en op bepaalde wegen hoge(re) verkeersintensiteiten door sluipverkeer. De meeste asfaltwegen in het buitengebied zijn niet berekend en gedimensioneerd op de afmetingen en gewichten van het huidige (landbouw)verkeer. De ernst en omvang van de schade op dit soort wegen is relatief groot terwijl de verkeersintensiteit vrij laag is. Kenmerkende schades die dan ontstaan zijn randschade en langsscheurvorming. Dit ziet men vooral bij wegen met smalle bermen (instabiliteit). Sprekende voorbeelden hiervan zijn de Nijlansdyk in Koarnjum (zie bijlage 2) en de Finsterbuorren in Jelsum. Dit soort wegen voorzien van alleen een nieuwe verharding is niet zinvol omdat het weglichaam te smal is voor het huidige (landbouw)verkeer. Een weg dimensioneren op het huidige gebruik zou inhouden dat de rijbaan en de bermen verbreed moeten worden. 3.2 Te laag budget Erwordt structureel minder geld beschikbaar als benodigd. Hierdoor worden bepaalde maatregelen uitgesteld of niet of onvoldoende uitgevoerd. 3.3 Prijsstijging De prijzen in de GWW-sector (Grond-, Weg- en Waterbouwsector) zijn, sterk afhankelijk van de olieprijs, de afgelopen jaren sneller gestegen als de inflatie (zie bijlage 1). Bovendien wordt de financiele behoefte steeds groter omdat de door uitstel te nemen maatregelen zwaarder (en dus duurder) worden. 3.4 Winterschade Vorst en dooizouten leiden tot een versnelde achteruitgang. 4 DE GEVOLGEN Door het toenemend aantal schades en een ontoereikend budget is het zwaartepunt verschoven van de aanpak van de oorzaak (onderhoud) naar het herstellen van de gevolgen (reparaties). We lopen achter de feiten aan. Als te weinig geld voorhanden is en de keuze moet worden gemaakt of herstel gepleegd moet worden aan een weg van 1400 meter met zo'n 10 voertuigbewegingen of aan een weg van 600 meter met 1000 voertuigbewegingen per etmaal, dan is dat wel duidelijk. Op bepaalde wegen is zodoende de achterstand harder opgelopen. 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 74