8 CONCLUSIES De hoogte van het budget bepaalt uiteindelijk wat we kunnen doen en omdat dit niet voldoende is om alle verharding op het normale niveau te onderhouden is in dit rapport aangegeven waar we in welke mate we nog wel, minder of (nagenoeg) geen geld in stoppen. 8.2 Asfaltverhardingen worden rangordelijk verdeeld in 5 categorieen. categorie A (8%) volledig onderhoud ondergrens CROW, levensduurverlengend categorie B (19%) plaatselijk onderhoud, levensduurverlengend categorie C (28%) beperkt onderhoud, plaatselijk herstel van schade categorie D (41%) alleen noodzakelijke reparaties d.m.v. goedkopere maatregel categorie E (4%) geen onderhoud, gaten/kuilen/sporen uitvullen 8.3 De behoefte bedraagt voor de komende 10 jaar jaarlijks €739.000. Er is nu €518.000 beschikbaar, dat is 70% van het benodigde budget, dus een tekort van 221.000 (30%). x Dit betekent dat niet alle wegen in een bepaald planjaar kunnen worden aangepakt of niet op de juiste wijze. Wegen in de lagere categorieen zullen dus doorschuiven en verder verslechteren. 8.4 De wegen die nu als categorie E zijn aangeduid beslaan zo'n 2 van het totale oppervlakte verhardingen. Bezuinigen op het onderhoud aan alleen deze wegen zet nog geen zoden aan de dijk. Er zullen dus op meer wegen meer ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. 8.5 Uit bovenstaande wordt het volgende afgeleid: Het budget zal naar rato worden verdeeld over de categorieen A t/m E; Wanneer volledig herstel van verharding en fundering noodzakelijk is, zal eerst gekeken worden of een alternatieve verhardingsconstructie tegen lagere kosten toepasbaar is; De wegen in E worden afgewaardeerd en zullen niet meer worden onderhouden; Meer wegen uit D zullen in E terecht komen; Over het geheel genomen gaat de kwaliteit steeds verder achteruit. Het aantal klachten en meldingen zal toenemen 8.6 De verhardingen die niet voldoen aan de CROW richtlijnen vormen een risicofactor in de aansprakelijkheid van de wegbeheerder in het geval van ongevallen. Een te laag onderhoudsbudget resulteert in een verhoogde risicokans voor ongevallen en de daarbij behorende aansprakelijkheidsclaims. We zijn in bepaalde gevallen verminderd aansprakelijk als de weggebruiker wordt gewezen op de gevaren door middel van het plaatsen van waarschuwingsborden. OPMERKING: In de budgetraming is geen rekening gehouden met de aanwezigheid van teerhoudend asfalt. Bij het wegzetten van werk wordt een extra post onvoorzien meegenomen. Ook kosten voor voorbereiding, onderzoek, toezicht zijn niet meegenomen. 100% raming 85% raming 70% raming 50% raming 25% raming 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 78