Inleiding Doel van dit voorstel is het goed regelen van de rechtspositie van de griffier (en de griffiemedewerkers), overeenkomstig een handreiking die opgesteld is door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Vereniging van Raadsleden (Raadslid.NU) en de Vereniging van Griffiers (VvG). De Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de ambtenaren die bij de gemeente in dienst zijn op basis van wie het bevoegd gezag is. Het college van B&W is bevoegd gezag van de secretaris en alle andere ambtenaren, met uitzondering van de griffier en op de griffie werkzame ambtenaren. Voor de griffier en de griffieambtenaren is de raad het bevoegd gezag. Deze formele splitsing tussen ambtenaren is een gevolg van de dualisering van het gemeentebestuur. Raad en college hebben sinds de invoering van de dualisering in 2002 elk eigen bevoegdheden en een eigen ambtelijke ondersteuning. Het feit dat de raad het niet over te dragen recht, maar ook de wettelijke plicht heeft, de griffier, zijn vervanger en de medewerkers van de griffie te benoemen, maakt de raad tot werkgever. Het is echter onmogelijk op elk moment dat dit noodzakelijk is de raad als totaliteit de noodzakelijke besluiten te laten nemen of handelingen te laten uit voeren. Daarom verdient het aanbeveling voor de min of meer dagelijkse werkgeverstaken uit de raad een commissie samen te stellen die deze uitvoert: de werkgeverscommissie. Ook kan deze commissie met het college afspraken maken over de inzet van bijvoorbeeld medewerkers van de afdeling P&O om de raad te adviseren en te ondersteunen bij de genoemde taken. De wettelijke basis voor een dergelijke bestuurcommissie kan gevonden worden in art. 83 van de Gemeentewet. Een werkgeverscommissie kan besluiten nemen over personele zaken als het verlenen van vakantie en verlof, het geven van instructies en kan besluiten nemen m.b.t. de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en de griffiemedewerkers. De commissie is ook een goed forum voor het houden van functionering- en beoordelingsgesprekken met de griffier. De werkgeverscommissie kan de aan haar gedelegeerde personele taken en bevoegdheden betreffende de griffiemedewerkers in mandaat laten uitvoeren door de griffier. De bevoegdheid van de raad voor het benoemen, schorsen of ontslaan van de griffier wordt in dit voorstel uitgezonderd van overdracht aan de werkgeverscommissie. Ook de bevoegdheid tot vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening worden uitgezonderd van overdracht. Argumenten Dit voorstel is gebaseerd op de volgende argumenten: a- Het instellen van een werkgeverscommissie is een landelijk sterk aanbevolen en pragmatische oplossing voor het werkgeverschap van de raad. De raad bezit het niet-over-te-dragen recht, maar ook de wettelijke plicht om de griffier (en zijn vervanger en eventueel griffiepersoneel) te benoemen, schorsen en ontslaan (artikel 107 Gemeentewet). Dit maakt de raad tot werkgever. Het is echter onpraktisch en onmogelijk op elk moment dat dit noodzakelijk is de raad als totaliteit de noodzakelijke besluiten te laten nemen of handelingen te laten uitvoeren. b- De werkgeverscommissie biedt alle mogelijkheden voor de raad om te doen wat op

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 58