grond van de wet verwacht mag worden: het zijn van een "goed werkgever
Door de instelling van de werkgeverscommissie kan de raad de rol als werkgever van
griffier en griffiemedewerkers beter vormgeven dan mogelijk is in plenaire (eventueel
besloten) raadsvergaderingen.
Een werkgeverscommissie kan de praktische aspecten van de werkgeversrol slagvaardig
invullen. Een dergelijk orgaan kan:
- snel en adequaat opereren bij de voorbereiding van rechtspositionele zaken
voor de gemeenteraad (benoeming, schorsing en ontslag);
- toekomstige wijzigingen in de rechtspositieregeling volgen, de gevolgen
voor de griffie(r) toetsen en vlot beoordelen of in een enkel geval een
griffie-specifieke wijziging/aanvulling wenselijk is en via delegatie daarover
beslissen;
- functionerings- en beoordelingsgesprekken organiseren;
- fungeren als "praatpaal" voor de griffier en sturen op kwaliteit, prioriteit,
capaciteit en scholing;
- mochten er omstandigheden gaan spelen m.b.t. functioneren dan zijn de lijnen kort en
helder.
Kanttekeningen
Werkgeversbevoegdheden delegeren aan college of burgemeester is wettelijk niet
toegestaan. De in 2003 gekozen constructie blijkt niet door de beugel te kunnen.
In het landelijk advies wordt geadviseerd dit te herstellen (zie raadsbesluit 2012/261)
Dit kan door de huidige rechtspositionele regelingen van de gemeente expliciet vast te
stellen voor de griffie(r).
In de voorgestelde verordening is verwerkt dat de bevoegdheid tot het vaststellen en
toekomstige aanpassingen in de arbeidsvoorwaardenregeling wordt gedelegeerd aan de
werkgeverscommissie.
Gelet op het duale stelsel kan de burgemeester als lid geen zitting hebben in de
werkgeverscommissie. Als voorzitter van de raad en frequente gesprekspartner van de
griffier is hij/zij wel bij uitstek geschikt om de werkgeverscommissie te adviseren.
Voorgesteld wordt die rol - conform het landelijke model - in het reglement toe te kennen.
De ondersteuning naar de werkgeverscommissie zal formeel vanuit de griffier geschieden,
die voor de daadwerkelijke ondersteuning een dienstverleningsovereenkomst met de
gemeentesecretaris en/of P&O aan zal gaan voor het beschikbaar stellen van tijd en
menskracht. De ondersteuning zal overigens in overleg met de werkgeverscommissie
plaatsvinden. Overigens staat het de raad ook vrij om desgewenst in een specifiek geval
expertise van buiten in te huren.
De verordening is het model dat inmiddels landelijk in meerdere gemeenten is ingevoerd.
Het instellen van een werkgeverscommissie in deze vorm wordt ook geadviseerd door de
Vereniging van Griffiers, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het
Actieprogramma Lokaal Bestuur, P&O Servicesgroep en de Vereniging van Raadsleden
(Raadslid.nu).
Communicatie
De verordening en het instellingsbesluit werkgeverscommissie worden door de griffier ter
publicatie aangeboden in de Stienser Omroeper. Na publicatie in de Stienser Omroeper
treedt de verordening in werking. De verordening wordt opgenomen op de gemeentelijke
webpagina via "Verordeningbeheerder.