Toelichting "Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Leeuwarderadeel".
Algemeen
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon.
Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de
griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de
samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het
werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83
en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie
het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van
rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve
op grond van artikel 156, lid 1 van de Gemeentewet niettoegestaan.
Artikelsgewijs
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap
horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt
deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid
{o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad
voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak
zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden
van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de
griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Ook in het geval van delegatie resteren er werkgeversbevoegdheden die zich niet lenen voor overdracht.
Het gaat dan om overdracht van taken waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen overdracht.
Dat is het geval bij
het benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier;
het vaststellen van de instructie van de griffier;
het regelen van de vervanging van de griffier, en
de vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie. In geval van inrichting van de
organisatie van de griffie raakt het immers ook de ondersteuning van de raadsleden zelf.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
De samenstelling van de werkgeverscommissie kent een oneven aantal leden. Onder hen is,
als voorzitter van de werkgeverscommissie, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad.
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders)
geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de iijn met het feit dat
de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens
is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan,
maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid
vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in
voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als
adviseur.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door
middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het
college, de secretaris of een afdelingshoofd. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten
is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan van