privaatrechtelijke rechtshandelingen aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte
is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet
de burgemeester aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan
bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaarte
maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de
stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie
beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van
bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie
is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel
86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend
kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk
bevoegde orgaan is.
Artikel 9 Verantwoording
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen,
de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en
de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad erformeel een taak bij gekregen, de
invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt
wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie
van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat
het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie
de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording
te regelen.