Pagina 29
Bjjlage 3
Hierbjj dient rekening te worden gehouden met factoren als privacybescherming, het lekken van informatie, het niet of niet
adequaat reageren op social-mediaberichten en het toenemen in plaats van afnemen van kosten.
Informatiebeveiliging
In de brief, die u begin februari van de VNG heeft ontvangen, wordt u geattendeerd op de kortgeleden gepubliceerde 'ICT-
beveiligingsrichtlijn voor webapplicaties' van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Overheidsorganisaties worden
hierbij opgeroepen onderzoek te verrichten naar de webapplicaties die gebruikmaken van het DigiD-authenticatiemechanisme.
Wij adviseren u een inventarisatie uit te voeren van de webapplicaties die uw gemeente aanbiedt. Op basis daarvan bent u in
staat enerzijds een risicoanalyse uit te voeren op deze applicaties en anderzijds te bepalen welke gebruikmaken van DigiD.
Wij adviseren u vervolgens onderzoeken die u laat uitvoeren op webapplicaties te verrichten met de 'ICT-beveiligingsrichtljjn
voor webapplicaties' als leidraad.
Fiscaliteiten
Tax control framework en
Horizontaal Toezicht
De huidige economische omstandigheden leiden ertoe dat gemeenten steeds minder financiele middelen tot hun beschikking
hebben om hun taken uit te voeren. Gelet op deze beperkingen zjjn onverwachte risico's onwenselijk en is het raadzaam
eventuele kansen direct te signaleren. Ook op fiscaal gebied zijn dergelijke risico's en kansen dagelijks aan de orde. Een Tax
Control Framework (TCF) kan een substantiele bijdrage leveren aan het verminderen van fiscale risico's en eventuele kansen
daarin benutten. De implementatie hiervan borgt de fiscale functie binnen de gemeente, de processen en de monitoring
daarvan.
Bijkomend voordeel van de aanwezigheid van een TCF is dat de Belastingdienst eerder bereid kan zijn tot het sluiten van een
convenant inzake Florizontaal Toezicht (HT). FIT gaat uit van wederzijds vertrouwen, begrip en transparantie in de relatie
tussen gemeente en Belastingdienst. Dit wordt als zodanig ook vastgelegd in een convenant en moet leiden tot meer afstem-
ming vooraf en minder controle achteraf door de Belastingdienst. In de praktjjk bljjkt een dergelijk convenant voor gemeenten
prima te passen bij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
BTW-compensatiefonds
Recente ervaringen geven aan dat gemeenten de percentages van btw-aftrek of btw-compensatie onvolledig hebben aangepast
aan gewijzigde regeigeving of veranderingen in de activiteiten. Ook is de voor de restgroep, waar de btwjuist een kostenpost
vormt, vaak meer mogeljjk om toch aftrek of compensatie te realiseren. Wij bevelen aan deze mengpercentages periodiek te
onderzoeken zodat kansen en risico's tijdig in beeld zjjn.