Pagina 30
Bijlage 3
Werkkostenregeling
Daarnaast zijn er belangrijke ontwikkelingen in de aftrek van btw op de bouw en exploitatie van multifunctionele centra.
Op grond vanjurisprudentie is de mogelijkheid tot aftrek aanzienlijk verruimd.
2012 is het tweede jaar waarin gekozen kan worden om de werkkostenregeling nog niet toe te passen. Per 1 januari 2014
moet de werkkostenregeling worden toegepast. Indien u nog niet bent overgestapt op de werkkostenregeling is het zaak om
2012 en 2013 te benutten om de impact van de werkkostenregeling op uw organisatie in kaart te brengen. Dit betekent een
inventarisatie van bestaande regelingen en het vaststellen welke maatregelen nodig zijn om een overstap soepel te laten
verlopen.
Een overgang naar de werkkostenregeling vraagt, gezien de impact op uw organisatie, voorbereiding en introductietijd.
Wij raden u dan ook aan om tijdig de inventarisatie in gang te zetten om zo de overgangsjaren 2012 en 2013 optimaal te
kunnen benutten voor het inrichten van uw administratieve organisatie en eventuele noodzakelijke aanpassingen van
arbeidsvoorwaarden tijdig af te kunnen stemmen met de werknemers(vertegenwoordiging).
Tijdens recente boekenonderzoeken van de Belastingdienst valt op dat er een hogere attentiewaarde is voor de juiste fiscale
behandeling van gedeclareerde onkosten. In de praktjjk blijkt dat doordat het declaratieproces primair gericht is op het vast
stellen van rechtmatigheid van de declaraties veelal een fiscale toets ontbreekt. Als gevolg hiervan blijkt het in veel gevallen
niet mogelijk om tjjdens looncontroles vast te stellen dat declaraties op dejuiste gronden onbelast zijn uitbetaald. Dit kan
resulteren in forse naheffingen.
Aangezien het nietjuist documenteren van de reden waarop een declaratie onbelast kan worden uitbetaald kan leiden tot
naheffingen, adviseren wij u de bestaande procedures op dit punt te beoordelen en indien nodig aan te passen.
Fiscale toets declaratie