5 HOE VERDER
We zijn niet in staat om het volledige areaal op het gewenste onderhoudsniveau te houden. Om het
beschikbare budget zo efficient mogelijk in te zetten is het nodig een nieuwe systematiek voor het
onderhoud in te voeren. Hierbij worden de wegen rangordelijk ingedeeld in categorieen met
verschillende kwaliteitsniveaus en zal het budget naar rato over deze categorieen worden verdeeld.
5.1 Indeling kwaliteitsniveaus
Op basis van de lokale en praktische kennis en huidige onderhoudstoestand is als eerste aanzet
gekeken welke wegen in aanmerking komen om te worden afgewaardeerd naar een lager
kwaliteitsniveau, waarbij de veiligheid niet in het geding komt. Veel minder aandacht wordt hierbij
geschonken aan de kwaliteitseisen comfort, aanzien en duurzaamheid.
Het afwaarderen van wegen betekent dat wegen onder het CROW niveau worden onderhouden. Er
wordt een goedkope onderhoudsmaatregel toegepast met een korte levensduur die er alleen voor
zorgt dat het kwaliteitsaspect veiligheid niet in het geding komt. De kwaliteitsaspecten comfort,
aanzien en duurzaamheid komen bij deze maatregelen wel in het geding.
Langzaam zal de constructieve kwaliteit van deze wegen steeds verder achteruitgaan.
Van alle wegen buiten de bebouwde kom is de vraag hoe belangrijk deze worden gevonden voor het
gebruik door (vracht)auto's, landbouwvoertuigen of (brom)fietsers. Veel wegen zijn plattelandswegen
waarop de intensiteit niet hoog is. Uiteraard zijn er binnen deze categorie verschillen in belangrijkheid.
Als bijlage is een kaart bijgevoegd waarbij, op basis van gebruiksfunctie en de intensiteiten, een
inschaling is gemaakt van de asfaltwegen.
De wegen in categorie A zijn dus het belangrijkst en in categorie E het minst belangrijk. De fietspaden
zijn aangeduid als F en vallen voorlopig buiten deze categorisering.
Belangrijk is dat per categorie het kwaliteitsniveau is vast gelegd. Hier kan dan het onderhoudsniveau
op worden afgestemd.
Zie daarvoor de bijbehorende kwaliteitsbeelden in bijlage 3
Door de komst van de Noordwesttangent kunnen sommige wegen in dit gebied (Skredyk, gedeelte
Stienzer Hegedyk en Nijlansdyk) mogelijk nog veranderen in categorie.
Hierover zullen t.z.t. nadere voorstellen worden gedaan.
5.2 De effecten
Het uitvoeren van een minimale onderhoudsmaatregel, waarbij de veiligheid niet in het geding komt,
levert een aanzienlijke kostenbesparing op.
Echter is dit een kostenbesparing op korte termijn, omdat een goedkopere maatregel een kortere
levensduur heeft. Deze kostenbesparing blijft echter van kracht als je de wegen structureel
afwaardeert. Het beeld dat dan ontstaat geeft een uitstraling van een lappendeken.
Daarnaast zal op de langere termijn de weg ook constructief veranderen. Mogelijk van
asfaltverharding naar puinverharding. Dat zal moeten worden geaccepteerd.
Dit openbaart zich in eerste instantie op enkeie plaatsen. Risico hierbij is dat een inconsequent
wegbeeld kan leiden tot schade aan voertuigen. Immers men rijdt over een relatief goed gedeelte,
past de snelheid hier op aan (sneller) en rijdt vervolgens over een gedeelte met kuilen en gaten.
Hier wordt attentie van de gebruiker verwacht, die zijn of haar rijgedrag moet aanpassen aan de
situatie. Dit kan met borden worden aangegeven.
Wordt in een later stadium besloten deze wegen weer op te waarderen, dan zal er sprake zijn van
kapitaalvernietiging. Dit betekent dat je in de toekomst een hogere investering moet doen om een
hoger niveau te bereiken.
Ten derde zal er theoretisch een verhoogd risico ontstaan voor ongevallen en daarmee
samenhangend aansprakelijkheid. Echter in welke mate dit risico toeneemt is niet in te schatten.
Feit blijft dat de weg altijd onderhoud en dus geld zal vergen.
5