Programma 3 Beheer openbare ruimte Wat willen we in 2012 bereiken? Een duurzaam veilige inrichting van de gemeente Leeuwarderadeel. Het bevorderen van duurzaam beheer van de openbare ruimte. De prijs/kwaliteitsverhouding van het onderhoud van asfalt en klinkerwegen dient overeen te komen met de gebruiksfrequentie ervan. De arbeidsintensieve onderdelen van het openbaar groen omzetten in arbeidsextensieve. Wat hebben we daarvoor gedaan in 2012? Veilige fiets en looproutes Verkeersafwikkeling Stiens centrum Veilig wonen In 2011 is begonnen met het inrichten van de Petterhusterdyk op 30- km, afronding in 2012. Erzijn nog vrij veel klachten over te hard rijden op diverse straten. Hierop kan slechts incidenteel worden gereageerd door het uitvoeren van metingen door de politie. Veel 30 km- gebieden zijn nog niet als zodanig ingericht. Dit waar mogelijk koppelen aan beheer en onderhoud Veilige fiets en looproutes De provincie heeft in 2011 een deel van het werk aan de hoofdfietsroute Stiens- St. Annaparochie al uitgevoerd, in 2012 wordt dit werk voltooid. Het deel op de Butenskilwei valt hierbuiten. De gemeente heeft aan de provincie aangegeven geen geld vrij te willen maken voor dit deel. Hierover wordt nog overleg gevoerd met de provincie. Fiets- en Landbouwverkeer langs de N357 hebben eigen rijdbaan gekregen op het traject Stiens-Hallum. Verkeersafwikkeling Stiens centrum Bij kwantitatieve doelstelling: Het onderzoek is aan de raad aangeboden. De raad wil de uitwerking van het verkeersonderzoek in het centrum van Stiens nogmaals behandelen. Afhankelijk van de daaraan verbonden besluitvorming, kan in 2012 uitvoering worden gegeven aan dit plan. Wat heeft het gekost? 210 Wegen, straten en pleinen Openbare verlichting In 2009 is de verplichte bijdrage aan de openbare verlichting door Woon Friesland afgekocht. Het betreft een structured bijdrage van 1.364 in de verlichting in de Eco Eckiusstrjitte in Stiens. Dit bedrag is tevens

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 233