1 Inleiding
Hierbij worden het jaarverslag en de jaarrekening over 2011 aangeboden conform de in 2004 vastge-
stelde Besluit Begrotings- en Verslagleggingvoorschriften (BBV). Met dit besluit wordt o.a. beoogd
de Raad doeltreffender in zijn kaderstellende en controlerende taak te ondersteunen.
Voor het jaarverslag houdt dat in dat op programmaniveau wordt aangegeven in hoeverre de bij de
begroting voorgenomen programma's zijn gehaald. Er wordt aanzienlijk minder in detail getreden. Het
gaat er om of de voorgenomen doelstellingen zijn gehaald met de middelen die daarvoor beschikbaar
waren.
Resultaat
De rekening van baten en lasten over het jaar 2011 is afgesloten met een voordelig saldo van 17.000
(voordelig saldo 2010: 345.000). In de begroting was, na de begrotingswijzigingen, gerekend op een
voordelig saldo van 144.000.
Het verschil van 127.000 op een omzet van 19.000.000 is weliswaar minimaal (0,66 maar de
afwijkingen in inkomsten en uitgaven zijn nogal fors. Aan substantiele incidentele baten werd
471.000 ontvangen. Dit betreft de rente, een deel van de Algemene uitkering en een meevaller van de
dienst Sozawe in Franeker. De afboeking van de boekwaarde van grondbedrijfcomplex Stiens de
Steens ging voor 652.000 ten laste van de reserve van het grondbedrijf. Het resterende deel, zijnde
516.000 komt dus ten laste van het resultaat van 2011. Incidenteel heeft de privatisering van
sportcomplex it Giyn" nog een kleine 90.000 aan kosten aan derden gekost.
Bij de programma's in de programmarekening worden deze en kleinere verschillen aangegeven en
waar ze substantieel zijn ook verklaard.
Om te voldoen aan het bepaalde in artikel 200, le lid, van de Gemeentewet is het vereist dat de reke
ning 2011 voor 15 juli 2012 wordt toegezonden aan het college van Gedeputeerde Staten.
Door de behandeling van de rekening in de raadsvergadering van 14 juni 2012 te laten plaatsvinden
wordt voldaan aan het bepaalde in de Gemeentewet.
De resultaten van de diverse posten van de rekening 2011 zullen, voor zover het structurele ontwikke-
lingen zijn, in de bijstellingen van de begroting 2012 en de ramingen voor het jaar 2013 en volgende
jaren worden meegenomen.
In de cijferopstelling van de presentatie van het resultaat spreken we in het geldende BBV van een ge-
realiseerd resultaat voor bestemming en gerealiseerd resultaat na bestemming. Het verschil bestaat uit
de mutaties in de reserves. Voorheen werden de dotaties en onttrekkingen aan de reserves op de func-
tionele posten verantwoord en hadden we alleen een resultaat na bestemming. Mutaties in de reserves
is nu een aparte post in de begroting. Door over een gerealiseerd resultaat voor bestemming te spreken
wordt duidelijk aangegeven wat de programma's eigenlijk hebben gekost. Dat dit deels gedekt is door
reserves wordt dus apart aangegeven. Dat geldt overigens ook voor dotaties/toevoegingen aan de re
serves.
Dotaties en onttrekkingen aan reserves worden dus op een post buiten de programma's verantwoord,
voor dotaties en onttrekkingen aan voorzieningen gebeurt dat binnen het desbetreffende programma.
De jaarrekening bestaat uit een balans per 31 december 2011 en een rekening van baten en lasten over
2011.
Zowel bij de balans als bij de rekening van baten en lasten is summier een toelichting op de cijfers
gegeven.
De administratie van de grondexploitatie is in de algemene dienst ondergebracht. Hiervoor wordt geen
aparte administratie gevoerd. De cijfers (boekwaarden) van de diverse grondcomplexen worden bij de
toelichting op de balans gespecificeerd.
4-113