1. INLEIDING EN OPDRACHT 1.1. Inleiding De komende jaren zal de transitie van de brede jeugdzorg naar gemeenten plaatsvinden. Gemeenten worden verantwoordelijk voor alle jeugdzorg die nu onder het rijk, de provincie, de gemeente, de AWBZ en de Zorgverzekeringswet (ZvW) vallen. Het betreft een grote operatie met veelal stevige problematiek, die de komende vijf jaar haar beslag moet krijgen. Het gaat niet alleen om het verleggen van verantwoordelijkheden en financiering maar biedt nadrukkelijk ook de kans om het stelsel van ondersteuning en zorg aan jeugdigen en hun opvoeders opnieuw vorm te geven. Transitie jeugdzorg in Fryslan Het is belangrijk in Fryslan de krachten van de 27 gemeenten en de Provincie, vanaf het begin te bundelen voor het oppakken van deze nieuwe taken voor de gemeenten op het terreini van de jeugdzorg. De voorbereiding hiertoe is inmiddels gestart. De stuurgroep CJG heeft op 7 September 2011 de ambtelijke voorbereidingsgroep CJG de opdracht gegeven om als eerste stap een procesplan op te stellen om vanuit een heldere structuur formeel en in gezamenlijkheid invulling te geven aan de Transitie Jeugdzorg in Fryslan. Dit moet gezien worden als een eerste verkennmg en duiding van WAT er in Fryslan op ons af komt. Het beeld en de omvang van de Transitie Jeugdzorg is voor gemeenten groeiende1. Van belang is te constateren dat er naast de hoofdlijnen op dit moment, ook nog een groot aantal zaken (onder andere op rijksniveau) nadere uitwerking behoeven. Dit is de realiteit. De ambtelijke werkgroep kiest voor een pragmatische insteek om 'aan de slag te gaan' omdat 'afwachten' geen optie is. Het proces van Friese samenwerking zal -vanzelfsprekend- moeten leiden tot steeds verder aanscherpen van de regionale en lokale inhoud van het transitieproces. Deze notitie met daann opgenomen een globaal procesplan transitie jeugdzorg is hiertoe een eerste stap. In bijlage 1 van dit procesplan is een samenvatting opgenomen van relevante visies over een nieuw stelsel van jeugdzorg die de aanleiding zijn geweest voor de transitie en van het landeli]ke beleid. De ambtelijke werkgroep, ziet deze transitie jeugdzorg als een mogelijkheid voor innovatie en versterking van wat goed gaat. Het biedt kansen om de zorg dicht bij kinderen en gezinnen te organiseren en te regisseren. De overheveling van de taken naar de gemeente betekent met vanzelfsprekend een verbetering. Voor een goede jeugdzorgstructuur en een goed overgangsproces is een duidelijke visie een absolute voorwaarde. Evenals een ondernemende vernieuwende houding met zo min mogelijke bureaucratische belemmeringen. De herinrichting van het jeugdzorgstelsel zal een groot effect hebben op de huidige inrichtingsstructuur en samenwerking tussen partijen, gemeente en provincie. Wij maken hierbij een onderscheid tussen werkzaamheden die uitgevoerd worden ten behoeve van: 1Het transitieproces zelf, waarbij de taken en budgetten overgeheveld worden van provincie naar gemeenten. 2. De transformatie: de uiteindelijke (vernieuwde) jeugdzorg in de Friese Gemeenten waarbi] het kind(systeem) centraal blijft staan. 3 1 Op 1 juli 2011 heeft er in Leeuwarden voor alle Friese gemeentelijke en provinciale bestuurders verantwoordelijk voor jeugdzorg een eerste informatiebijeenkomst plaatsgevonden over de transitie jeugdzorg. Ook waren hierbij als toehoorders diverse vertegenwoordigers van zorginstellingen aanwezig. Zie ook paragraaf 2.2 Op 30 September jl. is door 2 ministeries een transitiebrief toegezonden. De inhoud van deze brief blijft echter op hoofdlijnen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 120