1.
INLEIDING EN OPDRACHT
1.1. Inleiding
De komende jaren zal de transitie van de brede jeugdzorg naar gemeenten plaatsvinden.
Gemeenten worden verantwoordelijk voor alle jeugdzorg die nu onder het rijk, de provincie, de
gemeente, de AWBZ en de Zorgverzekeringswet (ZvW) vallen. Het betreft een grote operatie met
veelal stevige problematiek, die de komende vijf jaar haar beslag moet krijgen.
Het gaat niet alleen om het verleggen van verantwoordelijkheden en financiering maar biedt
nadrukkelijk ook de kans om het stelsel van ondersteuning en zorg aan jeugdigen en hun opvoeders
opnieuw vorm te geven.
Transitie jeugdzorg in Fryslan
Het is belangrijk in Fryslan de krachten van de 27 gemeenten en de Provincie, vanaf het begin te
bundelen voor het oppakken van deze nieuwe taken voor de gemeenten op het terreini van de
jeugdzorg. De voorbereiding hiertoe is inmiddels gestart. De stuurgroep CJG heeft op 7 September
2011 de ambtelijke voorbereidingsgroep CJG de opdracht gegeven om als eerste stap een
procesplan op te stellen om vanuit een heldere structuur formeel en in gezamenlijkheid invulling te
geven aan de Transitie Jeugdzorg in Fryslan. Dit moet gezien worden als een eerste verkennmg en
duiding van WAT er in Fryslan op ons af komt.
Het beeld en de omvang van de Transitie Jeugdzorg is voor gemeenten groeiende1. Van belang is te
constateren dat er naast de hoofdlijnen op dit moment, ook nog een groot aantal zaken (onder
andere op rijksniveau) nadere uitwerking behoeven. Dit is de realiteit. De ambtelijke werkgroep
kiest voor een pragmatische insteek om 'aan de slag te gaan' omdat 'afwachten' geen optie is. Het
proces van Friese samenwerking zal -vanzelfsprekend- moeten leiden tot steeds verder aanscherpen
van de regionale en lokale inhoud van het transitieproces. Deze notitie met daann opgenomen een
globaal procesplan transitie jeugdzorg is hiertoe een eerste stap.
In bijlage 1 van dit procesplan is een samenvatting opgenomen van relevante visies over een nieuw
stelsel van jeugdzorg die de aanleiding zijn geweest voor de transitie en van het landeli]ke beleid.
De ambtelijke werkgroep, ziet deze transitie jeugdzorg als een mogelijkheid voor innovatie en
versterking van wat goed gaat. Het biedt kansen om de zorg dicht bij kinderen en gezinnen te
organiseren en te regisseren. De overheveling van de taken naar de gemeente betekent met
vanzelfsprekend een verbetering. Voor een goede jeugdzorgstructuur en een goed overgangsproces
is een duidelijke visie een absolute voorwaarde. Evenals een ondernemende vernieuwende houding
met zo min mogelijke bureaucratische belemmeringen.
De herinrichting van het jeugdzorgstelsel zal een groot effect hebben op de huidige
inrichtingsstructuur en samenwerking tussen partijen, gemeente en provincie. Wij maken hierbij
een onderscheid tussen werkzaamheden die uitgevoerd worden ten behoeve van:
1Het transitieproces zelf, waarbij de taken en budgetten overgeheveld worden van provincie
naar gemeenten.
2. De transformatie: de uiteindelijke (vernieuwde) jeugdzorg in de Friese Gemeenten waarbi] het
kind(systeem) centraal blijft staan.
3
1 Op 1 juli 2011 heeft er in Leeuwarden voor alle Friese gemeentelijke en provinciale bestuurders verantwoordelijk voor
jeugdzorg een eerste informatiebijeenkomst plaatsgevonden over de transitie jeugdzorg. Ook waren hierbij als toehoorders
diverse vertegenwoordigers van zorginstellingen aanwezig. Zie ook paragraaf 2.2 Op 30 September jl. is door 2 ministeries een
transitiebrief toegezonden. De inhoud van deze brief blijft echter op hoofdlijnen.