Kwaliteitswaarborgen voor kinderen en ouders, zoveel mogelijk in aansluiting op de Wet clientenrechten zorg en de Beginselenwet zorginstellingen. Wettelijke taak Bureau Jeugdzorg met betrekking tot toegang tot zorg vervalt. Advies- en Meldpunt Kindermishandeling wordt ook verantwoordelijkheid van gemeente. Ambitie Devies is "geen kind buiten spel". Ambitie van het kabinet is dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien, hun talenten ontwikkelen en naar vermogen meedoen. De ouders zijn hiervoor eerst verantwoordelijk. De overheid komt in beeld als dit niet vanzelf gaat. Dan mot het jeugdzorgstelsel snel, goed en op maat functioneren. Het stelsel moet eenvoudiger en een integrate aanpak van problemen bevorderen. Transitieplan Het rijk is voornemens om voor het eind van 2011 te komen met een transitieplan waarin de fasering van de stelselwijziging jeugdzorg wordt benoemd en wordt aangegeven op welke wijze het rijk de gemeenten hierbij gaat ondersteunen (feiten en cijfers over zorgbehoeften, spoorboekje transitie, handreikingen en voorbeelden om gemeentelijke en regionale transitieplannen op te stellen). Hierbij worden ook de zorgverzekeraars en zorgkantoren betrokken, die nu de Zorgverzekeringswet en de Awbz uitvoeren. Werkagenda Er is een werkagenda (bijlage 1 bij de beleidsbrief) opgesteld om samen met het veld binnen de gekozen kaders invulling te geven aan het nieuwe jeugdzorgstelsel; Zorgplicht voor gemeenten Het huidige individuele recht op vormen van jeugdzorg leidt er toe dat ouders en professionele opvoeders eerder dan nodig zoeken naar oplossingen voor opvoed- en opgroeiproblemen buiten bestaande leefmilieus. Het huidige recht op zorg draagt hierdoor bij aan overbelasting van de sector, bureaucratie en lange wachttijden. In het nieuwe wettelijke kader zal het recht op zorg daarom anders worden vormgegeven. Uitgangspunt voor het nieuwe stelsel is een wettelijke algemene zorgplicht voor gemeenten om jeugdigen en hun opvoeders opvoed- en opgroeiondersteuning te bieden. Daarnaast denkt het kabinet aan een plicht voor de gemeente om waar nodig een individuele voorziening te treffen, resultaatgericht in de geest van het compensatiebeginsel uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De komende maanden wordt dit verder uitgewerkt, samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Met betrekking tot kwaliteit zijn gemeenten in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor zaken als klachtrecht, medezeggenschap, kwaliteitseisen aan het aanbod en toezicht. Gekeken wordt in hoeverre de waarborgen en kwaliteitseisen in de Wet clientenrechten zorg en de Beginselenwet zorginstellingen ook kunnen gelden voor de nieuwe jeugdwet. Herkenbaar en laagdrempelig Gemeenten krijgen de wettelijke opdracht om een herkenbare en laagdrempelige plek te organiseren. In het overgrote deel van de gemeenten is die plek nu al aanwezig in de vorm van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Hier krijgen ouders antwoorden op hun opvoedvragen. Als er hulp of ondersteuning nodig is, helpt het Centrum voor Jeugd en Gezin met een snelle diagnose, advies, ondersteuning en het voorkomen dat problemen verergeren. Gemeenten behouden de vrijheid om hun Centrum voor Jeugd en Gezin precies te laten aansluiten op de lokale situatie en organisaties. Als kinderen en ouders meer gespecialiseerde hulp nodig hebben, wordt deze ingeschakeld door het CJG. Om deze taak goed te kunnen uitoefenen, is het belangrijk dat CJG-medewerkers beschikken over de juiste antennes en een 'neus' voor problemen. Deze competenties kunnen worden ontwikkeld tijdens de opleiding, maar ervaring met kinderen en gezinnen is hiervoor minstens zo belangrijk. Gedwongen jeugdzorg Bij het ingrijpen door de overheid in de persoonlijke levenssfeer van kwetsbare kinderen en hun ouders (jeugdbescherming en jeugdreclassering) zullen gemeenten aan extra voorwaarden moeten voldoen. Bijvoorbeeld met betrekking tot samenwerking tussen gemeenten, leveringsplicht, toezicht, financiering en kwaliteit. Gemeenten moeten uiterlijk in 2016 klaar zijn om deze verantwoordelijkheden te dragen. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 123