De stuurgroep en het gemeentelijk/ambtelijk overleg hebben een initierende, adviserende en afstemmende taak. Voor het proces wordt steeds verbinding gezocht met het portefeuillehouder- overleg Jeugd, Onderwijs en sport van de Vereniging Friese Gemeenten (VFG) en de commissie OGZ van de Hulpverleningsdienst Fryslan. Daarnaast wordt afstemming gezocht met de VFG zorg en welzijn. Als besluitvorming door gemeenten of de provincie nodig is, worden de betreffende colleges van B&W of het college van Gedeputeerde Staten benaderd. Het overleg vindt plaats op die punten waarbij samenwerking een duidelijke meerwaarde heeft, bijvoorbeeld de aanschaf van een Verwijsindex voor de gehele provincie of een website voor ouders/jeugdigen. De meerwaarde betreft dan eenduidigheid voor burgers maar ook voor provinciaal werkende instellingen. Bovendien is samenwerking vaak kostenbesparend door een sterkere onderhandelingspositie richting aanbieders. Regionale/gemeentelijke structuur De regionale en/of gemeentelijke structuur rondom het CJG verschilt sterk. Er is een wel basisconvenant CJG. Verreweg de meeste Friese gemeenten hebben hun eigen CJG. Dit betekent dat zij naast een eigen visie ook een eigen beleids- of projectplan en (project)structuur hebben. Daarnaast is er in de meeste regio's sprake van een overlegstructuur waarbij ambtelijk en soms ook bestuurlijk de regionale CJG samenwerking gestalte krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval in Zuidoost Friesland. Bij 1 regio is sprake van een beleidsplan, een projectorganisatie, een financieel plan en een bestuurlijk overleg. Dit is de regio Zuidwest Friesland. Het laatste half jaar wordt steeds meer op provinciaal niveau afgestemd en ontwikkeld omdat blijkt, dat door eenduidigheid, de uitvoering van provinciaal werkende partijen (zoals de GGD/Jeugdgezondheidszorg) sterk verbetert. 4.2 Punten van aandacht in de huidige samenwerking en lessen voor het proces rondom transitie Jeugdzorg De huidige manier van samenwerking tussen gemeenten kent de volgende knelpunten: Er is sprake van zeer tijdrovende trajecten. Dit komt door langdurige besluitvorming over vele schijven (vaak via ambtelijke werkgroep en stuurgroep CJG naar VFG commissie Jeugd. Soms nog via de OGZ commissie en dan naar de diverse Colleges van B&W en/of Gedeputeerde Staten). Er is onduidelijkheid over de rol en het mandaat van de stuurgroep CJG ten opzichte van niet-leden van de stuurgroep. Er is onduidelijkheid over de rol van de VFG. Wat is de status van afstemming in de VFG? Wat betekent commitment in de VFG voor een individueel college van B&W? Er zijn grote verschillen in regionale samenwerking en dus grote verschillen met betrekking tot 'mandaat* van vertegenwoordigers van de regio's in de ambtelijke werkgroep. 4.3 Wat is er nodig? Als we in Fryslan de Jeugdzorg daadwerkelijk gezamenlijk gestalte willen geven en willen transformeren, is het allereerst van belang dat de besluitvorming rondom de transitie vereenvoudigd wordt. Uitgangspunt hierbij is 'lokaal, wat lokaal kan', 'regionaal wat regionaal kan' en 'provinciaal wat provinciaal moet*. Dat betekent dat moet worden toegewerkt naar: Een heldere en eenduidige besluitvormingsstructuur voor heel Friesland waar alle colleges van B&W zich aan kunnen committeren. Een besluitvormingsstructuur en communicatiestructuur die zodanig is ingericht dat alle gemeenten (colleges en raden) geVnformeerd zijn over de voortgang en hun invloed kunnen uitoefenen op cruciale beslismomenten/kaderstellend niveau.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 127