De stuurgroep en het gemeentelijk/ambtelijk overleg hebben een initierende, adviserende en
afstemmende taak. Voor het proces wordt steeds verbinding gezocht met het portefeuillehouder-
overleg Jeugd, Onderwijs en sport van de Vereniging Friese Gemeenten (VFG) en de commissie OGZ
van de Hulpverleningsdienst Fryslan. Daarnaast wordt afstemming gezocht met de VFG zorg en
welzijn. Als besluitvorming door gemeenten of de provincie nodig is, worden de betreffende
colleges van B&W of het college van Gedeputeerde Staten benaderd.
Het overleg vindt plaats op die punten waarbij samenwerking een duidelijke meerwaarde heeft,
bijvoorbeeld de aanschaf van een Verwijsindex voor de gehele provincie of een website voor
ouders/jeugdigen. De meerwaarde betreft dan eenduidigheid voor burgers maar ook voor
provinciaal werkende instellingen. Bovendien is samenwerking vaak kostenbesparend door een
sterkere onderhandelingspositie richting aanbieders.
Regionale/gemeentelijke structuur
De regionale en/of gemeentelijke structuur rondom het CJG verschilt sterk. Er is een wel
basisconvenant CJG. Verreweg de meeste Friese gemeenten hebben hun eigen CJG. Dit betekent
dat zij naast een eigen visie ook een eigen beleids- of projectplan en (project)structuur hebben.
Daarnaast is er in de meeste regio's sprake van een overlegstructuur waarbij ambtelijk en soms ook
bestuurlijk de regionale CJG samenwerking gestalte krijgt. Dit is bijvoorbeeld het geval in Zuidoost
Friesland. Bij 1 regio is sprake van een beleidsplan, een projectorganisatie, een financieel plan en
een bestuurlijk overleg. Dit is de regio Zuidwest Friesland.
Het laatste half jaar wordt steeds meer op provinciaal niveau afgestemd en ontwikkeld omdat
blijkt, dat door eenduidigheid, de uitvoering van provinciaal werkende partijen (zoals de
GGD/Jeugdgezondheidszorg) sterk verbetert.
4.2 Punten van aandacht in de huidige samenwerking en lessen voor het proces rondom
transitie Jeugdzorg
De huidige manier van samenwerking tussen gemeenten kent de volgende knelpunten:
Er is sprake van zeer tijdrovende trajecten. Dit komt door langdurige besluitvorming over
vele schijven (vaak via ambtelijke werkgroep en stuurgroep CJG naar VFG commissie Jeugd.
Soms nog via de OGZ commissie en dan naar de diverse Colleges van B&W en/of
Gedeputeerde Staten).
Er is onduidelijkheid over de rol en het mandaat van de stuurgroep CJG ten opzichte van
niet-leden van de stuurgroep.
Er is onduidelijkheid over de rol van de VFG.
Wat is de status van afstemming in de VFG? Wat betekent commitment in de VFG voor een
individueel college van B&W?
Er zijn grote verschillen in regionale samenwerking en dus grote verschillen met betrekking
tot 'mandaat* van vertegenwoordigers van de regio's in de ambtelijke werkgroep.
4.3 Wat is er nodig?
Als we in Fryslan de Jeugdzorg daadwerkelijk gezamenlijk gestalte willen geven en willen
transformeren, is het allereerst van belang dat de besluitvorming rondom de transitie
vereenvoudigd wordt. Uitgangspunt hierbij is 'lokaal, wat lokaal kan', 'regionaal wat regionaal kan'
en 'provinciaal wat provinciaal moet*.
Dat betekent dat moet worden toegewerkt naar:
Een heldere en eenduidige besluitvormingsstructuur voor heel Friesland waar alle colleges
van B&W zich aan kunnen committeren.
Een besluitvormingsstructuur en communicatiestructuur die zodanig is ingericht dat alle
gemeenten (colleges en raden) geVnformeerd zijn over de voortgang en hun invloed kunnen
uitoefenen op cruciale beslismomenten/kaderstellend niveau.