Het loslaten van bepaalde verantwoordelijkheden en werken met een mandaat ten aanzien van bepaalde overstijgende uitvoerende taken. Een eerlijke en evenredige verdeling van de financiering op basis van de inkomsten/uitkeringen verdeelsleutel vanuit het Rijk. 5. ORGANISATIE VAN HET TRANS1TIEPROCES IN FRYSLAN 5.1 Organisatie van het proces De transitie-opgave is omvangrijk. Naast het overgaan van taken van de provincie en de zorgverzekeraars naar gemeenten, biedt het ook kansen om de jeugdzorg anders en dichterbij kind en gezin te organiseren. "Overdragen en overnemen" kan nooit een eenzijdige verantwoordelijkheid betreffen van de gevende of ontvangende partij. In Fryslan zijn de provincie en gemeenten dan ook gezamenlijk in zogenaamd "co ouderschap" aan zet. Het is daarbij van belang dat er uitgangspunten worden opgesteld hoe dit proces het beste samen kan worden opgepakt. Onderstaand als voorzet enkele uitgangspunten: Alle Friese gemeenten en de provincie gaan mee in het transitie proces en deze overheden moeten elkaar inspireren, motiveren en stimuleren zodat alle gemeenten eind 2016 over de eindstreep komen. ledere gemeente in Fryslan onderschrijft het belang om bij de Transitie Jeugdzorg te komen tot regionale en provinciate afstemming. Onderzocht moet worden wat lokaal kan en wat (sub) regionaal moet, bezien vanuit de inhoud. In Fryslan doen we recht aan de "it Fryske eigene" van iedere gemeente daar waar dat mogelijk en wenselijk. Het is wel nodig om inzicht te krijgen per gemeente hoe het aanbod en hoe het preventieve jeugdbeleid is georganiseerd om de aansluiting met (gespecialiseerde) jeugdzorg te kunnen organiseren. Eenvoudige, transparante werkprocessen. Zo min mogelijk bureaucratie voor verwijzen naar (indiceren) en coordinate van zorg. De relatie tussen jeugdzorg, passend onderwijs, decentralisatie AWBZ en Werken naar vermogen wordt uitgewerkt. De ambitie is deze domeinen bijeen te houden en gezamenlijk goede arrangementen te ontwikkelen. Betrekken van partners en samenhangende projecten (voorbeelden: Kind in Friesland, Frieslab, school als werkplaats, CJG) Zoveel mogelijk aansluiten bij ontwikkelingen en overlegstructuren (voorkomen van dubbellingen of inefficient werken). Daarnaast is het evenwel van belang om duidelijk de te onderscheiden rollen, taken en verantwoordelijkheden van gemeenten en provincie in beeld te brengen gedurende het transitieproces en deze vast te leggen. 5.2 Wat betekent de transitie voor de Friese gemeenten? Het doel is dat gemeenten uiteindelijk is staat worden gesteld om kinderen, jongeren en gezinnen in een vroegtijdig stadium, snel en zo licht mogelijk te ondersteunen en te helpen bij het opgroeien en opvoeden tot volwassen en zelfstandige burgers in de context van hun leefomgeving. Op lokaal niveau kan de hulp aan een kind en zijn omgeving vaak laagdrempelig georganiseerd worden. Met behulp van samengevoegde financieringsstromen kan gespecialiseerde jeugdzorg ambulant en zo efficient mogelijk georganiseerd worden. Opaebouwde kennis en deskundigheid binnen de huidige georganiseerde jeugdzorg mogen met verloren gaan. Dat vergt visie, (financiele) kennis en bestuurskracht van gemeenten op lokaal en regionaal niveau. Dit betekent ook dat gemeenten hun preventieve jeugdbeleid op orde moeten hebben en de CJG's straks moeten kunnen fungeren als front-office voor bovenstaande zorg. Dit hoeft niet te betekenen dat alle gemeenten op dezelfde manier moeten gaan werken. De kunst zal zijn dat wat regionaal moet, te verbinden met alle verschillende lokale invullingen daarvan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 128