Het loslaten van bepaalde verantwoordelijkheden en werken met een mandaat ten aanzien
van bepaalde overstijgende uitvoerende taken.
Een eerlijke en evenredige verdeling van de financiering op basis van de
inkomsten/uitkeringen verdeelsleutel vanuit het Rijk.
5. ORGANISATIE VAN HET TRANS1TIEPROCES IN FRYSLAN
5.1 Organisatie van het proces
De transitie-opgave is omvangrijk. Naast het overgaan van taken van de provincie en de
zorgverzekeraars naar gemeenten, biedt het ook kansen om de jeugdzorg anders en dichterbij kind
en gezin te organiseren.
"Overdragen en overnemen" kan nooit een eenzijdige verantwoordelijkheid betreffen van de
gevende of ontvangende partij. In Fryslan zijn de provincie en gemeenten dan ook gezamenlijk in
zogenaamd "co ouderschap" aan zet. Het is daarbij van belang dat er uitgangspunten worden
opgesteld hoe dit proces het beste samen kan worden opgepakt. Onderstaand als voorzet enkele
uitgangspunten:
Alle Friese gemeenten en de provincie gaan mee in het transitie proces en deze overheden
moeten elkaar inspireren, motiveren en stimuleren zodat alle gemeenten eind 2016 over de
eindstreep komen.
ledere gemeente in Fryslan onderschrijft het belang om bij de Transitie Jeugdzorg te
komen tot regionale en provinciate afstemming. Onderzocht moet worden wat lokaal kan en
wat (sub) regionaal moet, bezien vanuit de inhoud.
In Fryslan doen we recht aan de "it Fryske eigene" van iedere gemeente daar waar dat
mogelijk en wenselijk. Het is wel nodig om inzicht te krijgen per gemeente hoe het aanbod
en hoe het preventieve jeugdbeleid is georganiseerd om de aansluiting met
(gespecialiseerde) jeugdzorg te kunnen organiseren.
Eenvoudige, transparante werkprocessen.
Zo min mogelijk bureaucratie voor verwijzen naar (indiceren) en coordinate van zorg.
De relatie tussen jeugdzorg, passend onderwijs, decentralisatie AWBZ en Werken naar
vermogen wordt uitgewerkt. De ambitie is deze domeinen bijeen te houden en gezamenlijk
goede arrangementen te ontwikkelen.
Betrekken van partners en samenhangende projecten (voorbeelden: Kind in Friesland,
Frieslab, school als werkplaats, CJG)
Zoveel mogelijk aansluiten bij ontwikkelingen en overlegstructuren (voorkomen van
dubbellingen of inefficient werken).
Daarnaast is het evenwel van belang om duidelijk de te onderscheiden rollen, taken en
verantwoordelijkheden van gemeenten en provincie in beeld te brengen gedurende het
transitieproces en deze vast te leggen.
5.2 Wat betekent de transitie voor de Friese gemeenten?
Het doel is dat gemeenten uiteindelijk is staat worden gesteld om kinderen, jongeren en gezinnen
in een vroegtijdig stadium, snel en zo licht mogelijk te ondersteunen en te helpen bij het opgroeien
en opvoeden tot volwassen en zelfstandige burgers in de context van hun leefomgeving. Op lokaal
niveau kan de hulp aan een kind en zijn omgeving vaak laagdrempelig georganiseerd worden. Met
behulp van samengevoegde financieringsstromen kan gespecialiseerde jeugdzorg ambulant en zo
efficient mogelijk georganiseerd worden.
Opaebouwde kennis en deskundigheid binnen de huidige georganiseerde jeugdzorg mogen met
verloren gaan. Dat vergt visie, (financiele) kennis en bestuurskracht van gemeenten op lokaal en
regionaal niveau. Dit betekent ook dat gemeenten hun preventieve jeugdbeleid op orde moeten
hebben en de CJG's straks moeten kunnen fungeren als front-office voor bovenstaande zorg. Dit
hoeft niet te betekenen dat alle gemeenten op dezelfde manier moeten gaan werken. De kunst zal
zijn dat wat regionaal moet, te verbinden met alle verschillende lokale invullingen daarvan.