Leerplicht en RMC Gemeenteraad Regiogemeenten Ouder/opvoeders en kinderen/jongeren De Transitie Jeugdzorg (tezamen met de andere nieuwe gemeentelijke taken) zal een grote impact hebben op de gemeentelijke verantwoordelijkheid en binnen het gemeentelijk werkveld. De vertegenwoordigers uit de samenleving vanuit de betrokken doelgroepen zullen actief betrokken moeten worden in het te lopen traject. Te denken valt hier aan: Wmo-raden, het onderwijs (OOGO), clientenraden et cetera. In de structuur van werken zal voldoende aandacht moeten zijn voor het betrekken van deze groepen. En last but not least zijn natuurlijk de kinderen/jongeren en hun ouders belangrijk als partij bij de transitie. Als we meer willen bereiken dan "het verhangen van de bordjes" dan zullen zij als gebruikers nadrukkelijk betrokken moeten worden. 55 Centrale Fryske kwartiermaker transitie jeugdzorg Om een eenduidig beeld te verkrijgen over de toekomstige organisatie en de samenwerking op gang te brengen is het van belang om een kwartiermaker transitie jeugdzorg aan te stellen. De kwartiermaker wordt belast met de uitvoering van de eerste drie fasen van de procesaanpak. Te weten de inventarisatie, verkenning en visievorming. Deze Fryske kwartiermaker krijgt en houdt in 2012 zicht op het Friese transitieproces en stuurt waar nodig bij. Deze kwartiermaker is daarbij verantwoordelijk voor het tot stand komen van een Projectplan Transitie jeugdzorg Fryslan. In het projectplan wordt onder andere vastgelegd op welke wijze een zorgvuldige transitie van de jeugdzorgtaken van de Provincie naar de Friese gemeenten met als doel versterking van de kwaliteit en ruimte voor vernieuwing kan plaatsvinden. En ook wat daarvoor nodig is. Een communicatiestructuur maakt onderdeel uit van het projectplan. Tijdens deze eerste fasen van het transitieproject bewaakt de kwartiermaker de voortgang van het project, de samenhang tussen activiteiten en projecten, de risico's die kunnen optreden, de belangen van de stakeholders, bijdrage van de activiteiten aan de doelen van het project. De kwartiermaker is ook het vaste aanspreekpunt voor bestuurders. Deze kwartiermaker zal onafhankelijk van betrokken partijen moeten kunnen functioneren. Wij schatten in dat deze kwartiermaker, in deze eerste fase een dienstverband 3 dagen per week zal moeten hebben. Precieze taken en ureninschatting zou aan de hand van een projectopdracht in het projectplan moeten plaatsvinden. Daarnaast zal de verbinding gezocht moeten worden met het voorstel over de CJG Stiper. De werving van de kwartiermaker zal door onder andere het opstellen van een profielschets gebeuren. Belangrijke elementen die in de profielschets terug moeten komen zijn onder andere. brede kennis van en ervaring met het werkveld en met projectmanagement; strategisch kunnen denken en handelen en dit kunnen doorvertalen naar de consequenties voor het transitieproces; - inzicht in het bestuurlijk functioneren in Friesland en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen; inzicht in maatschappelijke en politieke ontwikkelingen in het vakgebied; kunnen inschatten van de bestuurlijke verhoudingen en de haalbaarheid van (bestuurlijk gevoelige) adviezen en onderhandelen daarbinnen; Vaardig in het uitdragen en verdedigen van projectresultaten, voorgestelde of gekozen oplossingsrichtingen, scenario's en alternatieven. Competenties: ondernemend, betrouwbaar, klantgericht, analyseren, communiceren, leiderschap, resultaatgericht en samenwerken. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 130