5.6 Aanjaagteams
Het motto voor het transitieproces jeugdzorg is "van onderop" opbouwen. Om hierin daadkrachtig
te zijn en voortgang te boeken zouden daartoe in de provincie ambtelijk een aantal
"aanjaagteams" kunnen worden geformeerd. We vragen van de provincie de aanjaagteams te
versterken, zodat er vanaf het begin, kennis en deskundigheid kan worden overgedragen.
De aanjaagteams komen onder leiding van de genoemde centrale Fryske projectmanager te staan
die verantwoordelijk is voor het coordineren en bewaken van het transitieproces in Fryslan en
tevens eindverantwoordelijk is voor het opstellen en bijstellen van het projectplan waarlangs de
transitie gaat verlopen.
Voor de regionale indeling van dergelijke aanjaagteams doen zich de volgende 4 mogelijkheden
voor:
1. Aansluiting bij de RMC regio's sluit goed aan bij ontwikkelingen passend onderwijs,
betreffen 3 RMC regio's);
2. Aansluiting bij de samenwerkingsverbanden CJG overal anders georganiseerd zie paragraaf
4.1 onder regionale/gemeentelijke structuur);
3. Aansluiting bij de regio indeling JGZ;
4. Aansluiting bij mogelijk nieuwe samenwerkingsverbanden.
Zoals gesteld in hoofdstuk 3 zal er in de verkenningsfase (stap 2), nader onderzoek moeten
plaatsvinden welke regio indeling en daarmee de bestuurlijke inrichting, het meest toegesneden is
om de transitie jeugdzorg in Fryslan verder vorm te geven.
Een mogelijk alternatief is een apart bestuurlijk overleg transitie jeugdzorg in te stellen.
Vanuit ieder aanjaagteam komen 1-2 wethouders in de stuurgroep. Ook de provincie/gedeputeerde
is lid van het bestuurlijk overleg. Verder is er op regioniveau bestuurlijk overleg voor alle
wethouders jeugd, voorbereid door de regionale aanjager/projectleider en voorgezeten door de
wethouder die lid is van de stuurgroep transitie.
6. COMMUNICATIE
De transitie Jeugdzorg is ook vanuit oogpunt van communicatie een complexe klus. Niet in de
laatste plaats om de vele partijen die betrokken zijn. Naast gemeentelijke organisaties, provincie
en zorgverzekeraars, zullen ook instellingen en andere organisaties (en hun medewerkers) en
uiteindelijk ook veel inwoners van Friesland met de transitie jeugdzorg te maken krijgen.
Daar komt bij dat tegelijkertijd de transities AWBZ en Werken naar vermogen worden doorgevoerd
waarmee de transitie jeugdzorg raakvlakken heeft. En ook de wetgeving die in de maak is voor
Passend Onderwijs grijpt hier op in.
Ook tijdens de bijeenkomst van 1 juli is nadrukkelijk gesteld dat er veel moet gebeuren in relatief
korte tijd. Veel kansen en bedreigingen zijn bij alle gemeenten aan de orde. Dit vraagt dan ook om
een goede afstemming en communicatie. Deels om tijd en energie te besparen, deels om de
verbinding te houden tussen de verschillende gemeenten.
Om deze veranderingen te realiseren is communicatie van cruciaal belang voor het slagen van de
transitie en transformatie van de jeugdzorg. Voor alle gemeenten in Friesland is een transparante
communicatie over de stappen die al gezet zijn en nog gezet worden.
De stuurgroep CJG heeft in haar overleg eveneens aangegeven dat communicatie een essentieel
onderdeel moet zijn van het samenwerkingsproces en aan de voorkant van het proces goed
ingericht moeten worden. Mogelijk kan -net zoals bij de ontwikkeling van de CJG s- in provinciaal
verband de communicatie ter hand genomen worden. Het voordeel hiervan is dat:
er gebruik gemaakt wordt van elkaars kennis;
versterking van elkaars expertise;
afstemming over het benaderen van doelgroepen;
efficiency in uitvoering van taken;
verdeling van de kosten.
Een nadere uitwerking van een communicatiestructuur wordt als opdracht meegegeven aan de te
werven kwartiermaker transitie jeugdzorg.
14