7. M1DDELEN 7.1 Capaciteit ledere gemeente in Fryslan zal in meer of mindere mate ambtelijke capaciteit beschikbaar moeten stellen te behoeve van de transitie en de samenwerking daarbinnen. 7.2 Financien De exacte omvang van de landelijke budgetten voor alle vormen van jeugdzorg samen zijn nog met bekend. Ook wordt er nog onderhandeld over het verdeelmodel en de daarbij behorende financiele arrangementen. Dit houdt in dat nog niet bekend is welke middelen voor Fryslan per gemeente beschikbaar komen. Er zijn wel een aantal opties te benoemen om de mogelijk benodigde kosten voortvloeiend uit het procesplan transitie jeugdzorg te financieren: a. Invoeringsbudget transitie jeugdzorg In het bestuursakkoord staat dat er landelijk een invoeringsbudget beschikbaar komt van 16 miljoen in 2012 en 48 miljoen in 2013. Een deel van de 16 miljoen zal worden gebruikt voor de financiering van onderzoek, experimenten en het transitiebureau. Een ander deel zal ten goede komen aan de gemeenten en provincies voor reeds te maken invoeringskosten. Over de precieze verdeling vindt in oktober 2011 nog bestuurlijk overleg plaats. Het voor de gemeenten beschikbare geld zal in 2012 via een decentralisatie-uitkering worden verstrekt. In het bestuursakkoord zijn ook bedragen genoemd voor de uitvoeringskosten. Hierbij gaat het landelijk om 35 miljoen in 2014 oplopend tot 55 miljoen in 2016 en volgende jaren. De afbakemng met de invoeringsbudgetten voor de AWBZ is echter nog niet helemaal helder. De bestuurders zullen te zijner tijd een beslissing moeten nemen om het benodigde budget voor de transitie jeugdzorg te financieren. b. CJG budget In paragraaf 5.9 van de meicirculaire 2011 is de decentralisatie-uitkering Centra voor jeugd en gezin beschreven. De verdeling van 359,2 miljoen over de gemeenten is later via internet bekend gemaakt. De hoogte van de CJG uitkering voor 2012 zal ongeveer gelijk zijn aan die van afgelopen jaar. Er wordt een voorstel gedaan om ook de aan te stellen CJG-Stiper te financieren uit CJG-middelen. Verwachting is dat er in het CJG budget niet veel ruimte zit. 7.3 Financiele risico's Gezien de opdracht de groei in het gebruik van de jeugdzorg een halt toe te roepen, een bezuiniging van ongeveer 10% door te voeren, en eigen bijdragen te gaan innen, zal er van meet af aan gestuurd moeten worden op de financiele beheersbaarheid. Een en ander is echter alleen te realiseren als er ook daadwerkelijk een kanteling in de werkwijze van de instellingen plaats vmdt en er een goed beeld is van de omvang van de problematiek en doelgroep. Het rijk heeft nog geen zicht op de cumulatieve effecten van de verschillende operaties. Het rijk gaat ervan uit dat de 90 miljoen die alle provincies voor jeugdzorg inzetten vanaf 2014 voor de gemeenten beschikbaar komen. Bovenop de rijksbijdrage zet de provincie Fryslan op dit moment jaarlijks uit eigen middelen 4 miljoen euro in voor de jeugdzorg. Dit betekent dat de Fnese gemeenten naast de bezuiniging van 10% op het totale jeugdzorgbudget geconfronteerd worden met een extra bezuiniging voor Fryslan. Het is wenselijk om met de provincie in gesprek te gaan over de beschikbaarheid en besteding van de 4 miljoen voor de komende periode tot en met 2016. Belangrijk aandachtspunt daarbij is de inzet op efficiency in de komende jaren. De uitwerking in het wetgevingstraject kan nog tot maatregelen leiden die de sturingsmogelijkheden voor gemeenten beperken, zoals rechten op PGB's (persoonsgebonden budget). 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 132