BIJLAGE 1 Aanleiding transitie: relevante visies over een nieuw stelsel jeugdzorg In bijlage 1 wordt een korte beschrijving gegeven een aantal relevante visie oyer een nieuw stelstel van jeugdzorg en die mede aanleiding zijn geweest voor de keuze van de transitie Het rapport "Transitie jeugdzorg: informatie over de ontwikkelingen' van de Provincie Noord-Brabant is gebruikt om in vogelvlucht een beeld te schetsen van de meest actuele ontwikkelingen die geleid hebben tot de transitie jeugdzorg. We voegen dit toe als ondersteunende achtergrondinformatie. Evaluatie Wet op de Jeugdzorg In oktober 2009 is de evaluatie van de Wet op de Jeugdzorg verschenen. In de evaluatie zijn de resultaten van de invoering van de wet getoetst aan de oorspronkelijke doelstellingen.De conclusie van het evaluatierapport is dat de invoering van de Wet op de Jeugdzorg ertoe heeft^bijgedragen dat jeugdigen, hun ouders en het gezin de zorg krijgen waar zij recht op hebben. Echter, er dienen nog veel verbeteringen te worden doorgevoerd wil men kunnen spreken van een opti male situatie. De Wet op de Jeugdzorg heeft een aantal knelpunten in de jeugdzorg opgelost. De beoogde integratie in de jeugdzorg is nog maar gedeeltelijk gerealiseerd. Daarnaast bevat de Wet op de Jeugdzorg een tweetal relevante uitgangspunten, waarvan het de vraag is of deze met moeten worden herzien. Het betreft enerzijds de positionering en uitvoering van de indicatiestelling in het stelsel en anderzijds het naast elkaar bestaan van 'verschillende financieringssystemen voor geindiceerde zorg. Kabinetsvisie perspectief voor Jeugd en Gezin on Op 9 april 2010 heeft het demissionair kabinet Balkenende haar visie Perspectief voor Jeugd en Gezin aan de Tweede Kamer gezonden. Het is de reactie van het Kabinet op de evaluatie vande Wet op de Jeugdzorg. Uitgangspunt voor het demissionair kabinet Balkenende is de eigen kracht van gezinnen. Ouders, kinderen en jongeren dienen laagdrempelig en dicht bij huis te worden ondersteund bij opgroei- en opvoedproblemen. Het kabinet Balkenende stelt voor de huidige taken en budgetten van de provinciaal gefinancierde jeugdzorg, gesloten jeugdzorg, zorg aan licht verstandelijk gehandicapte jeugdigen (LVB) met gedragsproblemen en de jeugdbescherming en jeugdreclassering op termijn over te hevelen naar samenwerkings- verbanden van gemeenten op de schaal van de GGD regio's. De Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (Jeugd GGZ) zou m de Zorgverzekeringswet blijven. Rapport parlementaire werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg De parlementaire Werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg heeft op 18 mei 2010 het rapport Jeugdzorg Dichterbij gepresenteerd. De Tweede Kamer heeft de werkgroep ingesteld, omdat ze grote zorgen heeft over het functioneren van de jeugdzorg. Op hoofdlijnen is de strekking gelijk aan de kabinetsvisie Perspectief voor Jeugd en Gezin. De parlementaire werkgroep wil een geldstroom voor preventief jeugdbeleid, vrijwillige jeugdzorg, hulp aan licht verstandelijk gehandicapten en tevens Jeugd GGZ. De vrijwillige jeugdzorg, nu een provinciale taak, dient naar gemeenten te gaan. In die vrijwillige jeugdzorg dienen kinderen hulp te krijgen zonder voorafgaande indicatiestelling. Gedwongen hulpverlening moet worden gescheiden van vrijwillige hulpverlening. De uitvoering kan lokaal of regionaal plaatsvinden, onder verantwoordelijkheid van de njksoverheid of een samenwerkingsverband van lokale overheden. Een definitieve beslissing hierover kan later worden genomen. Verder pleit de werkgroep voor een coordinerend hulpverlener per gezin. Bovendien moeten professionals meer tijd kunnen besteden aan kinderen en gezinnen en minder aan bureaucratische handelingen. Rapport opvoeden versterken In opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben Ton van Yperen en Peter Stam een discussienota geschreven over transitie van de jeugdzorg. Het rapport Opvoeden Versterken is in november 2010 aangeboden aan de VNG. In het rapport geven de auteurs 14 adviezen waarmee rekening moet worden gehouden bij de transitie van de jeugdzorg. 17 2 Opdracht is uitgevoerd door K2 Adviesbureau voor jeugdvraagstukken-

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 134