Startfoto van de huidige vraag en aanbod van zorg voor jeugd Krachtenveldanalyse Analysedocument: De opgave voor zorg voor jeugd in Friesland Fase 3. Definitie en Visie fase In deze fase zal een nadere concretisering en explicitering van een door alle Friese gemeenten gedragen visie plaatsvinden. Visie en beleidskader (beleidsuitgangspunten, gewenste effecten, financiele kaderstelling) Resultaat fase 3 Kader en Visie nota op zorg voor jeugd in Fryslan. Fase 3 wordt afgesloten met het vaststellen van een kadernota zorg voor jeugd. In deze nota, worden alle thema's genoemd inclusief de gemaakte keuzes. De keuzenota vormt de basis voor het ontwerp en inrichting van het nieuwe jeugdzorgstelsel Project organisatie De kwartiermaker wordt belast met het inrichten van een projectorganisatie onderdeel fase 1). (Loop)tijd Voorjaar 2012 tot voorjaar 2013 Financier! In de stuurgroep is naar voren gekomen dat de 27 gemeenten naar evenredigheid de kwartiermaker zouden kunnen financieren. Mogelijk kunnen hiervoor deels invoeringskosten transitie jeugdzorg worden gebruikt die vanuit het rijk in 2012 overkomen. Elders in het land zie we dat de provincies geheel of gedeeltelijk een dergelijke persoon financieren. Communicatie Een goede interne en externe communicatie is van groot belang voor het slagen van de transitie en transformatie van de jeugdzorg. Van groot belang is dat we transparant communiceren over de stappen die we al gezet hebben en nog willen zetten. We zijn met een grote complexe operatie bezig waarbij vele organisaties en professionals betrokken zijn. De stuurgroep CJG heeft in haar overleg eveneens aangegeven dat communicatie een essentieel onderdeel moet zijn van het samenwerkingsproces en aan de voorkant van het proces goed ingericht moeten worden. Mogelijk kan -net zoals bij de ontwikkeling van de CJG's- in provinciaal verband de communicatie ter hand genomen worden. Het voordeel hiervan is dat: er gebruik gemaakt wordt van elkaars kennis; versterking van elkaars expertise; afstemming over het benaderen van doelgroepen; efficiency in uitvoering van taken; verdeling van de kosten. Een nadere uitwerking van een communicatiestructuur vormt een integraal onderdeel van fase 1 Betrokken interne en externe partijen 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 140