Wij leggen u nu de vervolgplannen voor, omdat na een tussentijdse evaluatie is gebleken dat: a) de beoogde resultaten uit de pilot-periode bereikt zijn; b) de betrokken organisaties positief zijn over de invoering van de Omtinkerij; en c) het einde van de pilot-periode in het zomerreces valt en op deze manier de pilot zonder onderbreking kan worden omgezet in de invoering van de Omtinkerij Argumenten: 1.1 Op basis van prestatieveld 3 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is de gemeente verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie, advies en client ondersteuning. Het invoeren van de Omtinkerij zorgt dat de gemeente aan deze verplichting voldoet. Op basis van prestatieveld 3 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is de gemeente verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie, advies en clientondersteuning. De gemeente heeft hiervoor eerder de WMO-adviseur in het leven geroepen. Na het beeindigen van de WMO-adviseur is er behoefte aan een andere manier om aan de wettelijke taak van het verstrekken van informatie, advies en clientondersteuning te voldoen. Het invoeren van de Omtinkerij is een goede manier om aan de wettelijke verplichting te voldoen. Daamaast is het invoeren van de Omtinkerij goedkoper dan het aanhouden van een WMO-adviseur. Het jaartarief van de WMO-adviseur was 49.608,-, in het voorstel van de Omtinkerij is een jaartarief van 22.970,- voorzien. 1.2 Er is behoefte aan eenduidige informatieverstrekking aan de burger op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Op dit moment is het voor de burger vaak onduidelijk waar hij of zij terecht kan met concrete hulpvragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Er zijn te veel verschillende loketten, sommige loketten zijn alleen digitaal of telefonisch te bereiken en het zelfstandig invullen van formulieren is voor sommige groepen moeilijk. Uit het project 'Zorg en welzijn in de buurlvan de gemeente Leeuwarderadeel, Palet, WoonFriesland en SWM is gebleken dat een van de grootste behoeften van deze doelgroep een eenduidige informatieverstrekking is. Mensen zijn niet goed op de hoogte van het bestaan van verschillende producten en diensten die zelfstandig wonen ondersteunen. Via het maatschappelijk werk kwam het signaal binnen dat veel clienten van de sociale dienst moeite hebben met het zelfstandig invullen van formulieren. Daamaast signaleert de ouderenadviseur dat mensen die informatie willen over WMO- voorzieningen niet meer terecht kunnen bij een fysiek loket. Zij moeten nu bellen met Franeker. Dit blijkt in de praktijk vaak een (te) grote drempel te zijn. 1.3 Er is behoefte aan meer codrdinatie tussen zorgaanbieders, zowelformele als informele. Er is momenteel weinig tot geen contact tussen de verschillende zorgaanbieders. Dit leidt ertoe dat zorgaanbieders van elkaar niet weten welke producten en expertise ze hebben en er dus ook weinig of niet goed doorverwezen wordt. Ook komen momenteel veel verschillende zorgaanbieders bij dezelfde client over de vloer. Dit is een onwenselijke situatie omdat er in sommige gevallen bijvoorbeeld meer zorg dan nodig of niet passende zorg wordt geboden. Er is niet alleen behoefte aan coordinatie tussen professionele zorgaanbieders onderling, maar ook tussen verschillende vormen van formele en informele zorg. Zo kan gedacht worden aan het inschakelen van vrijwilligers of buren en familie bij een bepaalde zorgvraag die niet door professionele instellingen kan of hoeft worden te beantwoord.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 143