4 ORGANISATIE OMTINKERIJ
4.1 Werkwijze
Bij de organisatieopzet voor de Omtinkerij Leeuwarderadeel is ervoor gekozen om zoveel mogelijk
gebruik te maken van bestaande, goed functionerende netwerken, en van hieruit de Omtinkerij voor
Leeuwarderadeel verder te ontwikkelen. Hierdoor wordt voorkomen dat er nieuwe
overlegstructuren en netwerken worden opgezet, maar worden juist bestaande netwerken benut,
uitgebouwd en met elkaar verbonden.
De bestaande netwerken die binnen het voorgestelde model worden benut, bestaan uit de
begeleidingscommissie Leeuwarderadeel; het bestaande managementoverleg Omtinkerij en het
platform vrijwilligers. Aan dit platform nemen de volgende organisaties deel:
Bezoekendienst SWM; Protestantse Gemeente: mevr. G. van der Meer
Zonnebloem; ouderenreisje SWM: mevr. R. Boersma
Doopsgezinde Gemeente: mevr. J. de Vries en mevr. F. Kalma
Rode Kruis; Stand-by; Humanitas: dhr. C. van Sluijs
KBO: dhr. C. van Nus
ANBO: de heren S. Kleiterp, G. Althuizes en G. de Jong
SWM: Willy de Vries en Ingrid Postma
PCOB: mevr. A. van der Ploeg
Daarnaast wordt getracht ook de kerken van alle buitendorpen; Vluchtelingen WerkSUG en de
Voedselbank bij de Omtinkerij te betrekken.
4.2 Omtinkersteam
Het voorstel is om de bestaande begeleidingscommissie om te vormen tot een Omtinkersteam,
waarin zoveel mogelijk eerstelijns professionals binnen het domein van wonen, zorg en welzijn in
Leeuwarderadeel zijn vertegenwoordigd. Binnen de netwerkbijeenkomsten van dit Omtinkersteam
vindt casui'stiekbespreking plaats, worden trends, behoeften en knelpunten gesignaleerd en worden
afspraken gemaakt over gezamenlijke interventies en eventueel casemanagement. Ook wordt er
vanuit dit Omtinkersteam zorg gedragen voor een goede afstemming en verhouding van formele
professionalsen informele vrijwilligerszorg.
4.2.1 Breed Omtinkersteam
Door participatie van genoemde organisaties zal er een breed Omtinkersteam ontstaan.
4.2.2. Werken met frontwerkers (bekende gezichten)
Het voorstel is dan ook om in eerste instantie binnen het Omtinkersteam te gaan werken met twee
schillen, waarin de frontwerkers (bekende gezichten) in de le schil zitten en de professionals, die op
een wat verdere afstand tot de burger staan in de 2e schil. De gedachte hierachter is dat de
noodzaak tot overleg bij professionals uit de le schil groter is dan bij professionals uit de 2e schil.
4.2.3. Vergaderfrequentie Omtinkersteam
Bij de opzet vindt er eens per kwartaal een voortgangs- /casuistiekoverleg plaats waarbij alle
Omtinkers aanwezig zijn. Daarnaast vindt er, afhankelijk van de behoefte, een casuistiekbespreking
3