5 LAAGDREMPELIGE TOEGANKELIJKHEID
5.1 Omtinker
De Omtinkerij heeft als voordeel dat de individuele professionals alie hulpvragen binnen het domein
van wonen, zorg en welzijn kunnen beantwoorden en niet alleen hulpvragen binnen de eigen
discipline: hierdoor kan en moet de omtinker dus onafhankelijk handelen
Hierdoor krijgt de burger een aanspreekpunt en is elk contactmoment tussen burger en professional
de toegangspoort tot het advies en ondersteuningsaanbod op het gehele domein van wonen, zorg en
welzijn. Vanuit het Omtinkersteam heeft de professional een goed overzicht van het aanbod binnen
de gemeenten en kunnen hulpvragen toegeleid worden naar ofwel vrijwilligers aanbod en/of naar
collega Omtinkers met meer deskundigheid op deelgebieden van de hulpvraag.
Binnen de voorgestelde aanpak worden de eerstelijns professionals ook geschoold en gecoacht in het
functioneren als Omtinker. Hierin staan vraagverheldering, integraal denken, verbinden van formele
en informele netwerken en de kanteling van rechthebbend op voorzieningen' naar een
'ondersteuningsaanbod dat aansluit op de eigen mogelijkheden' centraal.
5.2 Burgerinformatiepunt
5.2.1 Advies- en informatie behoefte burgers
Vanuit verschillende kanten kwamen er signalen binnen, dat er bij burgers behoefte is aan advies en
informatie. Deze signalen kwamen uit het project 'zorg en welzijn in de buurt' van de gemeente
Leeuwarderadeel, Palet, WoonFriesland en SWM. In het kader van dit project zijn er een viertal
panelgesprekken gehouden met zelfstandig wonende ouderen van 70 jaar en ouder. Een van de
uitkomsten van dit project was dat deelnemers aangaven niet goed op de hoogte te zijn van het
bestaan van verschillende producten en diensten die zelfstandig wonen ondersteunen. Een van de
conclusies van dit project is dan ook, dat er behoefte is aan informatie over de
keuzemogelijkheden/indicatiestellingen in de breedste zin van het woord.
Via het maatschappelijk werk kwam het signaal binnen dat de sociale dienst heeft aangegeven dat
veel van haar clienten moeite hebben met het invullen van formulieren en dat het een goede zaak
zou zijn als hiervoor een voorziening komt.
De ouderenadviseur signaleert dat mensen die informatie willen hebben over WMO voorzieningen,
niet meer terecht kunnen bij een fysiek loket, maar moeten bellen naar Franeker. Dit is voor hen
vaak een (te) grote drempel.
5.2.2. Uitbreiding informatie- en advies functie naar alle kwetsbare burgers
Binnen het domein van wonen, zorg en welzijn zijn de ouderenadviseur en de vrijwilligers van het
ouderenadvieswerk altijd een belangrijke vraagbaak geweest voor de doelgroep ouderen. SWM
heeft besloten om in het kader van welzijn nieuwe stijl en de pilot van de Omtinkerij de doelgroep
van het ouderenadvieswerk uit te breiden naar burgers van alle leeftijden en om de term
ouderenadviseur te vervangen door sociaal maatschappelijk adviseur.
Vanuit deze verbreding van de functie en bovengenoemde signalen is het idee ontstaan van een
Informatiepunt Wonen, Zorg en Welzijn.