5.2.3. Inrichting burgerinformatiepunt Het burgerinformatiepunt is naast een digitaal, ook een fysiek advies- en informatiepunt dat bemenst wordt door geschoolde vrijwilligers. Burgers kunnen hier langs gaan of bellen voor een afspraak aan huis. De vrijwilligers zijn zo geschoold dat zij aan vraagverheldering kunnen doen, minder gecompliceerde hulpvragen kunnen beantwoorden en meer gecompliceerde vragen kunnen toe leiden naar het Omtinkersteam. 5.2.4. Multifunctioneel gebruik van de werkruimte van het burgerinformatiepunt Vanuit toenemende armoede sluiten de volgende ontwikkelingen ook aan op dit burgerinformatiepunt: SWM is in gesprek met de voedselbank om te onderzoeken of het verdeelpunt van de voedsel- pakketten in gebouw De Skalm een plek kan krijgen. Tevens is de vraag of de vrijwillige coordinator van de voedselbank een werkplek kan krijgen in De Skalm, waar ook de intakes voor klanten van de voedselbank kunnen plaatsvinden. Door hetfysieke burgerinformatiepunt zo in te richten dat de coordinator voedselbank hier kan werken op de momenten dat het burgerinformatiepunt gesloten is, wordt niet alleen de ruimte optimaal gebruikt, maar komen er in De Skalm ook burgers in een kwetsbare situatie, die wezenlijk ook tot de doelgroep van het burgerinformatiepunt behoren (zeker gezien het feit dat de voedselbank bezig is om, naast haar primaire taak, haar advies-, informatie- en verwijsfunctie verder te ontwikkelen). Dat betekent dat burgerinformatiepunt en voedselbank elkaar goed kunnen aanvullen ter versterking van beider dienstverlening aan de mensen in hun doelgroepen. Vanuit deze gezamenlijke doelstellingen zouden er in de toekomst ook gezamenlijk activiteiten ontwikkeld kunnen worden voor de burgers die een beroep doen op of afhankelijk zijn van de voedselbank. >Vrij recent is bij SWM vanuit het SUG (Steunpunt Uitkeringsgerechtigden) de vraag binnen gekomen of zij binnen gebouw De Skalm de beschikking kunnen krijgen over een ruimte van waaruit zij het spreekuur kunnen organiseren. Ook dit spreekuur zou, mede gezien de doelstelling en de doelgroep van het SUG, heel goed in dit burgerinformatiepunt gehouden kunnen worden. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 154