5.2.3. Inrichting burgerinformatiepunt
Het burgerinformatiepunt is naast een digitaal, ook een fysiek advies- en informatiepunt dat
bemenst wordt door geschoolde vrijwilligers. Burgers kunnen hier langs gaan of bellen voor een
afspraak aan huis. De vrijwilligers zijn zo geschoold dat zij aan vraagverheldering kunnen doen,
minder gecompliceerde hulpvragen kunnen beantwoorden en meer gecompliceerde vragen kunnen
toe leiden naar het Omtinkersteam.
5.2.4. Multifunctioneel gebruik van de werkruimte van het burgerinformatiepunt
Vanuit toenemende armoede sluiten de volgende ontwikkelingen ook aan op dit
burgerinformatiepunt:
SWM is in gesprek met de voedselbank om te onderzoeken of het verdeelpunt van de voedsel-
pakketten in gebouw De Skalm een plek kan krijgen. Tevens is de vraag of de vrijwillige coordinator
van de voedselbank een werkplek kan krijgen in De Skalm, waar ook de intakes voor klanten van de
voedselbank kunnen plaatsvinden. Door hetfysieke burgerinformatiepunt zo in te richten dat de
coordinator voedselbank hier kan werken op de momenten dat het burgerinformatiepunt gesloten
is, wordt niet alleen de ruimte optimaal gebruikt, maar komen er in De Skalm ook burgers in een
kwetsbare situatie, die wezenlijk ook tot de doelgroep van het burgerinformatiepunt behoren (zeker
gezien het feit dat de voedselbank bezig is om, naast haar primaire taak, haar advies-, informatie- en
verwijsfunctie verder te ontwikkelen).
Dat betekent dat burgerinformatiepunt en voedselbank elkaar goed kunnen aanvullen ter versterking
van beider dienstverlening aan de mensen in hun doelgroepen. Vanuit deze gezamenlijke
doelstellingen zouden er in de toekomst ook gezamenlijk activiteiten ontwikkeld kunnen worden
voor de burgers die een beroep doen op of afhankelijk zijn van de voedselbank.
>Vrij recent is bij SWM vanuit het SUG (Steunpunt Uitkeringsgerechtigden) de vraag binnen gekomen
of zij binnen gebouw De Skalm de beschikking kunnen krijgen over een ruimte van waaruit zij het
spreekuur kunnen organiseren. Ook dit spreekuur zou, mede gezien de doelstelling en de doelgroep
van het SUG, heel goed in dit burgerinformatiepunt gehouden kunnen worden.
6