Proces opzet
UlTGANGSPUNTEN EN STAND VAN ZAKEN
In het genoemde beraad van de colleges en van burgemeesters en gemeentesecretarissen
vormden de uitspraken van hun verschillende gemeenteraden en recente contacten met derde
partijen uiteraard het vertrekpunt. Ze hebben de gemeenschappelijke elementen in
inhoudelijke opgaven en in de aanpak op een rij gezet. Een inventariserend overzicht van de
stand van opvattingen van de verschillende gemeenten ligt voor u ter inzage.
De volgende uitgangspunten voor de procesaanpak en voor de ontwerp-bestuursopdracht zijn
gehanteerd:
1Onderlinge afstemming tussen de gemeenten van de beeldvorming en van de
oordeelsvorming over de lokaal-bestuurlijke toekomst vanNoardwest Fryslan is in het
belang van een goede toekomst van het gehele gebied.
2. De aanpak moet niet verhinderen dat de gemeenteraden zelfstandig hun keuzes kunnen
maken. Om de raden mee te nemen in het proces is tijdige informatie en
betrokkenheid noodzakelijk.
3. Denk allereerst en steeds vanuit de strategisch-inhoudelijke visie en agenda over de
toekomstige rol van het lokaal bestuur. De organisatorische en bestuurlijke inrichting
moeten daarvan afgeleid zijn.
4. Houdt regelmatig en goed contact met de bevolking, dorpsbelangen, maatschappelijke
en bestuurlijke organisaties, bedrijven, et cetera.
Het resultaat van het genoemde beraad van colleges en van burgemeesters en
gemeentesecretarissen heeft geleid tot onderstaande aanzet voor de opdrachtformulering voor
de eerste stap die in de zomerperiode gezet kan worden. Gelijkluidende voorstellen worden
naar verwachting door de colleges van Het Bildt, Franekeradeel Harlingen, Leeuwarderadeel
en Menameradiel aan hun gemeenteraden voorgelegd Zodoende kan worden bereikt dat het
geheel sterker wordt dan de som der delen.
Vanwege de andere kijkrichting van Littenseradiel zal deze gemeente zeer waarschijnlijk niet
in Noardwest-verband meedoen, hetgeen niet wegneemt dat Littenseradiel zeer hecht aan een
warme relatie met zijn buurgemeenten in het Noordwesten.
De verschillen in procesaanpak bij de gemeenten, ieder in hun specifieke context, dreigen
vooral voor Harlingen tot een complexe situatie te leiden. Deze gemeente had niet eerder te
maken met fusie of met samenwerkingsvormen a la Middelsee, waardoor Harlingen nog niet
toe is aan besluitvorming over 'een punt op de horizon', terwijl een dergelijk proces wel tijd
en draagvlak nodig heeft. Tegelijkertijd is duidelijk dat Harlingen een belangrijke rol te
spelen heeft in de duiding, visieontwikkeling en oplossing van vele vraagstukken die op
Noardwest afkomen. Daarom hebben de colleges gezocht naar een formule waarin ook deze
gemeente op eigen wijze en tempo actief en voluit kan participeren in een verdere verkenning,
vanuit een inhoudelijke benadering en met praktische stappen die sowieso zinvol zijn.
Redenerend vanuit de inhoud ervaren alle gemeenten de urgentie om zinnige vervolgstappen
te gaan zetten zonder Harlingen te forceren tot bindende uitspraken over het moment en de