Inleiding Al enige jaren worden we geconfronteerd met een economische crisis. Deze crisis gaat (zeker) niet aan het huishoudboekje van de gemeente voorbij. Wei kan worden geconstateerd dat de financiele gevolgen van deze crisis met enige vertraging plaatsvinden. Wereldwijd, maar zeker in Europa, is momenteel nog geen zicht op een structurele oplossing. Een verdere escalatie van de Euro-crisis kan ook voor de gemeente leiden tot een gro(o)t(er) financieel tekort. Om de Euro-crisis te bedwingen wordt momenteel beleid ontwikkeld. In Nederland wordt getracht het maximale EMU-saldo op 3% te houden. In dit kader melden we alvast dat de Wet Houdbare Overheidsfinancien naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2013 zal worden ingevoerd. De Wet HOF heeft enkele voor onze gemeente (min of meer) nadelige effecten. De Wet HOF verplicht gemeente tot schatkistbankieren. Hierdoor kunnen eventuele (tijdelijk) overtollige geldmiddelen niet meer tegen een voordelig rentetarief bij een commerciele bank worden ondergebracht, maar zal gebruik moeten worden gemaakt van het uitzetten van gelden op een bankrekening van de rijksoverheid. Dit heeft renteverlies tot gevolg. Hiernaast wordt ook een landelijk investeringsplafond voor gemeenten ingesteld. Bij overschrijding van deze macro-norm worden gemeenten geconfronteerd met een boete. Uit de huidig bekend zijnde informatie kan worden opgemaakt dat 2013 een proefjaar zal zijn. Eventuele boetes zullen pas per 2014 worden opgelegd. In de Staatscourant d.d. 4 juni 2012 is het schatkistbankieren afgekondigd. De financiele situatie van de gemeente verslechtert (tevens) door sterk verminderende inkomsten van het Rijk en teruglopende legesontvangsten. Hiernaast stijgen de kosten door inflatie, stijgende bijstandsuitgaven en een vermeerderde inzet op het gebied van het inhalen van achterstallig onderhoud op kapitaalgoederen (zoals wegen en bruggen). Hiernaast decentraliseert de Rijksoverheid steeds meer taken naar gemeenten. Echter door de val van het kabinet Rutte is hier vertraging in ontstaan. Ook inhoudelijk worden wijzigingen verwacht. De gemeente bereidt haar momenteel voor op de invoering van deze taken. Echter in hoeverre en wanneer deze taken daadwerkelijk door de gemeente zullen worden uitgevoerd is nu nog niet bekend. Een drietal al aangekondigde decentralisaties zijn: De Wet Werken naar Vermogen; De Extramurale begeleiding AWBZ naar WMO; en De transitie van de jeugdzorg. Over deze drie decentralisatie worden momenteel in de Tweede Kamer discussies gevoerd in hoeverre deze wetgeving controversieel moet worden verklaard. Aangaande beide eerste onderwerpen kan al worden gesteld dat deze inhoudelijk worden gewijzigd en dat de eventuele ingangsdatum (in ieder geval) naar 1 januari 2014 zal worden verplaatst. In april 2012 heeft een informerende raadsbijeenkomst plaatsgevonden. In deze vergadering is gesproken over de te verwachten financiele toestand van de gemeente. Op dat moment was niet bekend welke gevolgen de mei-circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zou hebben. Inmiddels zijn deze gevolgen bekend. Het rijk heeft hierover middels de juni-circulaire (d.d. 13 juni 2012) gerapporteerd. Aangezien in april 2012 al duidelijk was dat er een fors financieel tekort in het meerjarenperspectief 2013-2016 zal ontstaan, zijn in bovenvermelde vergadering de taakstellingen al besproken. Enerzijds zijn enkele bezuinigingen besproken en anderzijds ook een andere invulling van de uitvoering van taken door de gemeente of door

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 132