Nota lokale heffmgen gemeente Leeuwarderadeel. Hondenbelasting Hondenbelasting is een van de oudste van de thans bestaande belastingen in ons land. Anders dan vaak wordt gedacht behoort de opbrengst van de hondenbelasting tot de algemene middelen. De belasting wordt geheven van houders van honden. Via het aangiftebiljet hondenbelasting kan de burger wijzigingen van het aantal honden aan de gemeente door te geven. Voor het up to date houden van het bestand is het wenselijk om controles in het veld uit te voeren. In 2012 is gestart met een controle hondenbelasting. In 2013, 2014 en 2015 zijn reeds na-controles gepland. Burgers met een hond, die deze belasting betalen, ervaren de hondenbelasting vaak als onredelijk. Inderdaad lijkt de hondenbelasting niet meer van deze tijd en zou de afschaffing van deze belasting voor de hand liggen. De gederfde inkomsten zouden kunnen worden gecompenseerd uit een hoger tarief OZB. Omdat de belastingdruk van OZB reeds aanzienlijk is, lijkt dit geen optie. De inkomsten uit de hondenbelasting kunnen momenteel niet worden gemist. Om deze reden zal de hondenbelasting in de gemeente Leeuwarderadeel daarom niet (kunnen) worden afgeschaft. Binnen Friesland zijn 9 (2012) gemeenten die de deze belasting heffen. Overigens kennen van de 432 gemeenten 294 (2012) gemeenten een hondenbelasting. Reclamebelasting Voor reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is, kan de gemeente reclamebelasting heffen. Het gaat bijvoorbeeld om billboards of lichtbakken. Het maakt niet uit of de reclameobjecten boven particuliere of openbare grond zijn geplaatst. Leeuwarderadeel heft deze belasting niet. Precariorechten Precariobelasting wordt op basis van artikel 228 van de Gemeentewet geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Een voorbeeld is precario voor cafeterrassen op gemeentegrond. Precario kan als regulerende heffing worden gebruikt. Hiermee kan worden getracht de vervuiling, toegankelijkheid en veiligheid van de openbare ruimte te sturen. Zoals te sturen op de mogelijke belemmeringen die er voor bijvoorbeeld gehandicapten zouden kunnen zijn als gevolg van het toelaten van uitstallingen. Andere onderwerpen van precario zouden kunnen zijn: Parkeren van bouwmaterialen, leidingen, buizen, terrassen, containers, steigers, groenstroken, stoepen en uithangborden. De precariobelasting kan worden gezien als een beleidsinstrument waarmee de gemeente invloed heeft op de inrichting van de openbare ruimte. De precariomiddelen zijn vrij te besteden. Zij worden dan ook onder de algemene dekkingsmiddelen geschaard. Het kan daarom ook worden gebruikt als middel om inkomsten te genereren. In de gemeente Leeuwarderadeel wordt een aanslag precariorechten opgelegd aan drie horeca ondememingen. De verordening biedt mogelijkheden om de inkomsten precariorechten uit te breiden. De ondememers in Stiens betalen ook een vrijwillige bijdrage voor de herinrichting centrum Stiens. Wanneer de ondememers daarbovenop zouden worden belast met een aanslag precariorechten, worden de ondememers wel erg zwaar belast. De verdere invoering en uitbreiding van de precariorechten moet daarom in ieder geval uitgesteld worden tot dat de vrijwillige bijdrage voor de herinrichting centrum Stiens. Daama kan worden onderzocht of een uitbreiding van precario zinvol is. Hierbij zou in ieder geval 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 69